zondag 23 oktober 2011

Topmanager Gezocht #6: De Vis Wordt Duur Betaald

De kandidaten zijn inmiddels op de vingers van een hand te tellen.
Als opwarmertje vertelt Niek tegen de camera dat het wel goed gaat komen met de samenwerking tussen hem en Rogier. Aan zijn ogen te zien gelooft hij er zelf geen flikker van, maar hij zal dit rotsvaste vertrouwen nodig hebben: In een poging het resterende drama tot het uiterste op te voeren, laat Aad de bestaande teams intact.


En dat betekent dat Rogier ("Ik ben gewoon een package deal") en Niek ("Ik denk niet in problemen, maar vooral in kansen") nog een dag tot elkaar veroordeeld zijn.
Helemaal eerlijk is het niet, als je het de TV dokter vraagt.
Je hoeft geen genie te zijn om nu al uit te kunnen vogelen dat die twee nooit van z'n leven zullen zijn opgewassen tegen team (D)aadkracht (waarom Ouborg die namen maar blijft gebruiken nu de samenstelling van de teams totaal geen reflectie meer is van de oorspronkelijke blijft een raadsel), bestaande uit Tamara ("Ik ben nu al topmanager"), Gidion (te breedsprakig om zichzelf in een goede soundbite te vatten) en Francisco ("Een rechte lijn").

En dus zit er voor de kijker niets anders op dan gemakkelijk achterover leunen en lijdzaam toezien hoe Niek en Rogier de opdracht gaan laten mislukken. Zou de TV dokter gaandeweg het programma kunnen voorspellen wie er aan het eind van de aflevering zal moeten gaan vertrekken?
Het zal nog lastig worden om dat objectief te doen, want inmiddels heeft ze wel een beetje behoorlijk genoeg van de lijzige betweterigheid die uit de papperige mond van Rogier sijpelt.

May the best man win!

Aad wacht de kandidaten voor de verandering op in het centrum van Breda. Het is stralend weer en Aad laat weten dat de teams zo meteen de bediening zullen gaan runnen van het naastgelegen terras. Ieder team krijgt de helft van het terras tot zijn beschikking, alsmede een bedrijfsleider, een kok en een serveerster. De opdracht is om zoveel mogelijk te verkopen. Maar... alleen de food telt, niet de drank. Om de verkoop te stimuleren mogen de teams een eigen borrelspecial aan de kaart toevoegen. Het team met de hoogste omzet telt.
Dat lijkt helder.

Tijd om de teamleiders te kiezen.
Zelfs als Niek en Rogier naast elkaar aan een tafeltje op een terras zitten, praten ze tegen elkaar alsof het een vergadering van het upper management van de Royal Bank of Scotland betreft. De communicatie verloopt volgens het stramien disaster-waiting-to-happen.
Het lijkt Niek duidelijk: "Jij was de laatste keer, ik wilde vorige keer al. Ik heb een goed idee, ik heb er heel veel zin in en ik heb horeca ervaring". Dat laat Rogier zich geen twee keer zeggen. Hij heeft ook horeca ervaring en meent die uitspraak kracht te moeten bijzetten door al zijn (bij)baantjes op te gaan zitten sommen als een wandelend CV. Niek laat zich niet overrompelen door Rogier's activiteiten in de skybox van de Amsterdam Arena en "aan boord". Het eerste creativiteitspunt is voor Rogier: Steward bij een luchtvaartmaatschappij weten te verkopen als horeca ervaring. De TV dokter wil graag weten op welke lijnvlucht ze bitterballen en vlammetjes serveren.
Uiteindelijk geeft Rogier toe en als twee volwassen kerels besluiten Niek en Rogier dat ze vandaag naar elkaar gaan luisteren. Een wereldvondst! Allebei een punt van de TV dokter.

Bij team (D)aadkracht is het besluit sneller genomen. Tamara heeft de nodige horeca ervaring en heeft als enige daadwerkelijk in de bediening gewerkt. Gidion was vorige week teamleider en Francisco wil graag de helikopterview behouden. Boem, pats, Francisco it is. De drie weten dondersgoed wat ze kunnen en hoe ze elkaar kunnen aanvullen.

Niek en Rogier beginnen aan hun marktonderzoek. Ze vragen aan de cafébaas wat er het meest besteld wordt. "Vooral vlees." Niek heeft inmiddels zijn oog laten vallen op een aantrekkelijke doelgroep: De markt van Breda blijkt die dag toevallig te dienen als verzamelpunt van een fikse stroom motorrijders. Hij wil zich volledig richten op het Harley publiek. Rogier is faliekant tegen: Hij vindt dat je dan hele doelgroepen uitsluit. Maar Niek denkt dat het gaat lukken: "We gaan het gewoon stoer aankleden en sellen als koningen".
De TV dokter krabt zich peinzend het hoofd. Moeten deze twaalf rieten stoeltjes van Grand Café meets La Place echt tattoo Henk het terras op lokken? Die stoere aankleding belooft heel wat te worden. Een punt voor het conceptdenken van Niek.

Tamara, Gidion en Francisco hebben inmiddels al lang en breed besloten wat ze voor special gaan aanbieden: een verkoelend en feestelijk ijsborrelhapje. Dat moet een culinair concept uit de koker van Gidion zijn. Appeltje-Eitje natuurlijk voor iemand die zo over maiskip en truffelmayo kan oreren:



Terwijl Gidion voorbereidingen treft in het restaurant, doen Tamara en Francisco inkopen. Francisco heeft daarnaast ruimschoots tijd om een menukaart te maken voor de zomerspecial.

Rogier en Niek daarentegen zijn nog steeds bezig met marktonderzoek en besluiten om de doelgroep zelf maar te vragen wat ze het liefste zouden eten. Nou, dat is dan toch wel een broodje hamburger. "Mooi opgemaakt" begint Niek alsof hij een paar gasten op een high tea gaat krijgen. Hij wordt bruusk in de reden gevallen: Dat maakt allemaal niks uit. "Als het maar vet is en glijdt".

Rogier probeert Niek nog een keer tegen te houden: "Kijk wat er voor publiek op je terras zit. En waar het motorvolk nu zit." Hij legt zijn lot echter toch volledig in Niek's handen: "Als we dit gaan doen gaan we vlammen. Ik wil alleen dat je in je achterhoofd houdt dat je de plank volledig misslaat."
Nou, de heren houden zich aan hun woord. Ze luisteren naar elkaar. Jammer dat ze alleen niet horen wat de ander zegt.

Het naderende Harley debacle wordt vervolgd met een aandoenlijke discussie over het verschil tussen een 'borrelhapje' en een burger. Is een hamburger wel een borrelhapje? Wel als het kleine burgertjes zijn. Ongetwijfeld naar aanleiding van de resultaten van het marktonderzoek ("vooral vlees" en "als het maar vet is en glijdt") hakt Niek de knoop door en besluit tot drie mini-burgertjes: een met zalm, een met garnalen en een met rundvlees. Niek, lieve schat, waar ben je in vredesnaam mee bezig?
Hij vertrekt om inkopen te gaan doen en laat de aankleding van het terras en promotie van hun zomerspecial over aan Rogier, samen met de opdracht om op en top te begrijpen hoe de bestellingen straks opgenomen dienen te worden. Alle punten eraf bij Niek. Je gaat natuurlijk niet het concept dat je zo helder voor ogen hebt laten promoten door iemand die al twintig keer heeft aangegeven er niet in te geloven. Zelfs niet als diegene een eigen onderneming in marketingconcepten en promotie heeft. Waar na vanavond trouwens geen kijker van dit programma ooit nog zal aankloppen.

Het moge duidelijk zijn dat de door Niek uitgesproken hoop dat het krijtbord en de visuals bij zijn terugkomst klaar zullen liggen ijdel is. Gidion kalligrafeert in alle rust een krijt-uitklapbord (de flip-over van de horeca ondernemer), dat even zo hard weer wordt uitgeveegd door Rogier. Terwijl Gidion zich daarna (Latijnse spreekwoorden declamerend, wat een karikatuur die gast) in een serveer outfit hijst, vecht Rogier met het Adobe Software pakket. Voor zover we nog vertrouwen hadden in zijn bedrijf, is dat na het zien van dit geworstel met Photoshop of Illustrator (daar wil de TV dokter vanaf wezen) nu wel volledig verdwenen. Bovendien heeft Rogier de hulp van de kok of bedrijfsleider nodig om een pakkende beschrijving van de "Trike Burger Special" op papier te krijgen. Nee, zeg maar dag tegen Buro Sambal met je handje.

Gidion stoomt de aan zijn team toegewezen serveerster vast klaar voor de verkoop. "Het doel is om zoveel mogelijk eten te verkopen. Hoe eerder je het aankaart, hoe beter. Je hoeft niet onbeschoft te zijn, maar je kan mensen wel een handje helpen."
Om klokslag 16:00 begint de verkoop van team (D)aadkracht.

Niek is op dat moment nog onderweg met een heel koelvak aan zalm en Rogier heeft nog steeds niks op een krijtbord weten te kalken. Uiteindelijk beginnen ook de twee heren om 16:15 met de verkoop.
De eerste ruwe bolster die door Niek op het terras wordt aangesproken blijkt een wel heel blanke pit te hebben. Hij ziet er inderdaad uit alsof hij graag iets als-het-maar-vet-is-en-glijdts zou verorberen, maar zo zie je maar weer dat je geen vooroordelen moet hebben: Hij laat Niek weten zo dadelijk sushi te gaan eten.

Om de een of andere onbegrijpelijke reden heeft noch Rogier, noch Niek begrepen dat ze ook andere food mogen verkopen dan alleen hun Trike Burger Special. En dus zien we Niek zich in het zweet werken om een stel arme gasten van hun bitterballen af te houden. Het andere team heeft dit natuurlijk wel doorgekregen en Tamara raadt dan ook aan om op nog een ander gerecht in te zetten. Ze bedenken de 'Chopper Special', oftewel een bittergarnituur en twee bier.

Gidion toont een geweldig staaltje verkoopstrategie door aan mensen die het terras op komen lopen te vragen of ze willen eten of drinken. Niet etende klanten verwijst hij zonder pardon op de helft van Niek en Rogier, die niets doorhebben. Zij zijn namelijk te druk bezig met kibbelen en moeilijk doen ergens binnen achterin het cafe. Niek is teleurgesteld dat er nog geen menuutjes klaar liggen. "Het is maar twee minuten werk", aldus Rogier. Als je snapt hoe Photoshop werkt, bedoelt hij waarschijnlijk.

Het is wel duidelijk dat er niet genoeg burgers verkocht worden. "We moeten meer motorpubliek trekken". Tijd voor een verkooptruc. In plaats van de kunst bij Gidion af te gaan kijken, besluiten ze een testpubliek van de burgers te laten proeven en te declameren hoe lekker die wel niet zijn. Ja Niek, zo'n Harley rijder valt vast voor een Tell Sell toneelstukje. Keep on trying!
Gelukkig valt op enig moment ook het kwartje dat ze ook andere food mogen verkopen.

Daar lijkt de winst toch uit gehaald te moeten gaan worden, want het IJsborrelhapje van de concurrent verkoopt ook al niet zo goed. Gidion haalt Francisco over om ze dan maar gratis weg te geven, in de hoop dat de gasten dan ook nog wat anders zullen kopen. Francisco brengt het over aan Tamara en die volgt zonder morren de opdracht van haar teamleider uit. Goed geoliede machine daar op de helft van het terras. Jammer dat de gasten die wel voor hun sorbet betaald hebben zich nu een beetje genaaid voelen, maar hier maakt niemand zich zorgen over een lange termijn reputatie. Behalve Tim Ouborg dan. "Doe dan de helft van de prijs. Maar gratis?" Het kan de goedkeuring van Ouborg junior duidelijk niet wegdragen.

Rogier heeft een endorfine-rush gekregen van het slepen met dienbladen (of teveel restjes bier achterovergeslagen), want hij roept plotseling vreemde dingen. Zoals "op de overwinning jongen" tegen Niek of "ik kan nog wel 5 of 10 uur verder" en "dit was echt een opdracht die mij ligt" tegen de camera.

Tijd voor de boardroom!
Aad legt weer even uit waar de opdracht van vandaag eigenlijk om ging. Dat was de hoogste omzet, maar wat is daar eigenlijk voor nodig? Samenwerking, time management, inkoop, verkoop en natuurlijk: leiding geven.

Niek geeft zichzelf voor dat laatste een 7.5. Hij was creatief, had visie en zette een heldere lijn uit. Bij Rogier kan er echter niet meer dan een 5 voor hem af. Hij vond Niek maar liep te delegeren en vond hem verder maar passief. Niek is het daarmee natuurlijk "absoluut oneens". Rogier brengt nog maar eens ter sprake dat hij het volledig inzetten op de motorrijders al vanaf de start een slecht idee vond. Niek herhaalt nog maar eens dat hij nog steeds in dat idee gelooft. "We hadden een computer en een printer en Rogier heeft een marketing achtergrond". Niek had gehoopt op 1+1 =3 "Het is 1+1=1.5 geworden."
Het moppert nog even door en uiteindelijk vat Aad de toestand maar even samen: "Jullie zijn het gewoon met niks met elkaar eens geweest."
Inderdaad, zo zou je het ook kunnen formuleren.

Tijd om een bommetje te droppen. Niek blijkt voor 129 euro te hebben ingekocht, waarvan voor 88 euro aan zalm. Hij moet schoorvoetend toegeven dat gaandeweg het hele motorpubliek wel een beetje uit het concept is verdwenen, inderdaad.

Genoeg! Op naar (D)aadkracht. Francisco geeft zichzelf een 8. Gidion en Tamara zijn niet gek en hebben al lang door dat ze maar beter kunnen doen alsof alles vlekkeloos verliep. Dus geven zij Francisco allebei een 7. "Hij weet er niet veel vanaf en toch heeft hij het goed gedaan" aldus Tamara.
Aad plaatst zijn vraagtekens bij de sorbet. We vroegen een special. Waarom is het dan een gerecht geworden? "Ik ben een culinaire enthousiasteling", probeert Gidion. En daarmee lijkt de kous af.
Jammer dat er dan maar 3 van verkocht zijn uiteindelijk. Zelfs van de Trike Burger gingen er 11 over de toonbank.

Wat hadden de teams beter kunnen doen?
Ze hadden realistischer kunnen inkopen. Er is bij allebei enorm veel overgebleven. Daarnaast hadden ze meer rekening moeten houden met het verkoop tijdstip: Tussen 16 en 18 uur willen mensen geen Trike Burger (want te groot) en ook geen IJs (want nagerecht). Ze willen gewoon een bitterbal! Het hele verzinnen van die zomerspecial lijkt de TV dokter dan ook een grote afleidingsmanoeuvre te zijn geweest.

Tijd om de bonnetjes bij elkaar op te tellen. Rogier en Niek hebben, na aftrek van kosten, EUR 20.98 verdiend. Bij team (D)aadkracht staat de teller op EUR 146.74.  

Volgens Aad heeft Niek dat volledig aan zijn duur ingekochte zalm te danken. Niek geeft inderdaad toe "onvoldoende kennis van zalm" te hebben. Geeft niks jongen, niemand zei dat je hier de bioloog moest uithangen. Waar hij echter wel had moeten weten, volgens Rogier, is dat "als je 65% van je budget besteedt aan 30% van je product, dan doe je iets fout!"

Voordat de guillotine neerdaalt mogen de heren nog iets aardigs over elkaar zeggen. Rogier kan even helemaal niks bedenken. Nou vooruit dan. "Niek is zeer enthousiast", al was zijn uitvoering dan slecht. En Niek? "Rogier heeft de benen uit zijn lijf gelopen, maar hij was ineffectief". 

Aad zit in dubio, of doet althans alsof. Ze hebben het allebei niet waargemaakt, deze week. Maar Niek heeft moeite met leiderschap. Aad blijft hem een slimme jongen vinden die scherpe analyses maakt, maar die kortsluiting krijgt als puntje bij paaltje komt. Rogier daarentegen is een goeie commerciële man, maar "iets te overtuigd van zichzelf". Iets. Dat moet de understatement van de eeuw zijn.
Eigenlijk wil hij ze allebei naar huis sturen, maar uiteindelijk houdt hij Niek verantwoordelijk voor het mislukken van de opdracht.

Het zat eraan te komen en dus moet de TV dokter maar vrede hebben met dit besluit, in de wetenschap dat Rogier het daar toch ook niet lang meer zal uithouden. 

Bron: http://www.yseprogram.nl

Bron: http://www.bnn.nl












What a difference two years make. Bij aanvang van zijn traineeship, twee jaar geleden, zag Niek er nog uit alsof hij stiekem de stropdas van zijn baas had omgedaan. Maar gooi er een five o'clock shadow en een iets arrogantere blik uit de ogen overheen en je bent klaar voor Topmanager Gezocht. 
Nou ja, bijna dan. 
Want met Niek gaat Aad Ouborg "niet ondernemen".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten