donderdag 6 oktober 2011

Overspel (6): Pasta, couscous en andere herrie

Aflevering zes, genaamd 'De Beslissing' viel vooral op door alle iPhones die continue belden, niet op werden genomen of als fotocamera dienden. Dat kwam natuurlijk door het feit dat die vanavond een tikkeltje meer nieuwswaarde hadden gekregen door het overlijden van visionair Steve Jobs. En zo werd Overspel vandaag onbedoeld meer Apple commercial dan spannende psychologische thriller. Geeft niks, mag ook best voor een keertje. Tenslotte is het zo dat
 
Three apples changed the world.
The first one seduced Eve.
The second fell on Newton.
And the third was offered to the world half bitten by Steve Jobs.

(vrij naar Twitter)
Toch vermoedt de TV dokter dat zij niet alleen hierdoor werd afgeleid. Ze kon zich namelijk niet aan de indruk onttrekken, dat de aflevering van vandaag een ietwat minder enerverend verbindingsstuk vormde naar de tweede helft van de serie.

Misschien kwam het wel omdat voor het eerst de verhaallijnen van Marit en Marco verder werden uitgebouwd. De tweeling splitste zich vandaag als een yin en yang op: Marit wil de waarheid te weten komen over de duistere zaakjes waarvan ze denkt dat die in de familie spelen en haalde daarvoor in een weinig georganiseerde actie het kantoor van vader Willem overhoop. Marco daarentegen lijkt al verloren voor de goede zaak en stapte met open ogen Het Kwaad tegemoet toen hij zijn opa om "een klusje" vroeg. Het was duidelijk dat hij niet zat te wachten op een uitnodiging om het gras te maaien. Helaas betekende dit voor de kijker dat die hiertoe wat extra expositie op het bord kreeg en weinig werd verrast met spannende plotwendingen. Complimenten daarbij overigens voor de editor en het krachtige camera-werk, die het geheel toch nog wat vaart hebben weten te geven.

We pakken de draad weer op op de avond van het verjaardagsfeest van Opa Couwenberg. Bjorn is opgepakt door jut en jul van de recherche en Iris vertelt aan een huilende zoon dat mama even een paar weekjes in de studio gaat wonen omdat je tenslotte 'soms wel eens heel goed moet nadenken over dingen'.

Terwijl opa Couwenberg, Joachim en Willem in de eerste scene zichtbaar gespannen wachten op nieuws over Bjorn, komt deze een paar minuten later doodleuk de kamer binnen wandelen. Kennelijk heeft hij in z'n eentje thuis weten te komen. Naast alle moord, doodslag en vastgoed-ellende heeft opa Couwenberg zodra Bjorn weer veilig binnen is ook nog genoeg tijd en energie over om zich zorgen te maken over iets heel anders: Het was hem opgevallen dat er "iets" was met Willem, toen hij 'm eerder die week aan de telefoon had. Hij vond het zo raar dat Willem "buiten de stad" was, dat hij meteen zijn secretaresse had gebeld met een of ander "lulverhaal", waardoor hij uiteindelijk had weten te achterhalen dat Willem fout geparkeerd had gestaan (om dat eufemisme voor overspel moest de TV dokter dan toch wel eventjes grinniken) in Naarden. En wat had 'ie daar te zoeken? Vast een vrouw.
Lekker, zo'n schoonvader. Wel een beetje vergezocht, deze scene.

In een moment van sterkte (of totale ontreddering) neemt Iris niet eens meer op als Willem haar belt. Alleen op bed in haar studio drukt ze de iPhone aan haar borst. Uiteindelijk geeft zelfs de meest aanhoudende minnaar dit op. En dus treffen we Willem naast Elsie in een massaal bed dat bij de TV dokter de indruk wekt van een kruising tussen een Rooms Katholiek altaar en een tweepersoonsdoodskist. Waar Willem vervolgens absentminded de liefde bedrijft.
Bij Bjorn en opa Couwenberg thuis is het ondertussen al even gezellig, want die kijken knus met z'n tweetjes op de bank naar een slasher movie. Precies wat zo'n jongen nodig heeft. Sex, Lies and Videogames.
Alleen Pepijn brengt de avond nuttig door met het smeden van snode plannetjes. Hij print iets uit en stopt het in een envelop. De TV dokter moet een bril of een grotere televisie, want ze kon zo snel en op de kop even niet zien wat er daar uit de inktjet kwam rollen. Even geduld hebben nog maar!

De volgende ochtend treffen we Joachim bij het hotel in Naarden aan. Niet dat hij een duidelijke opdracht van Opa Couwenberg had gekregen, maar hij meent toch even te moeten uitzoeken waar Willem de bloemetjes mogelijk buiten heeft kunnen zetten.
Pepijn, die eerst al moeite heeft met alleenstaande vader spelen en de zwemspullen van zoonlief niet kan vinden, krijgt op zijn werk een tweede klap te verwerken: Hij wordt alsnog van de zaak afgehaald.

De eerste nacht goed nadenken heeft Iris ondertussen geen windeieren gelegd. Ze lijkt knopen te hebben doorgehakt en googelt alras naar "juridisch advies". Haar daaropvolgende bezoek aan een juridisch advies buro had in de huidige vorm van de TV dokter echter op de cutting room floor mogen belanden, want die scene voegde bar weinig toe.

Een onverwachte wending komt in de vorm van het bezoek van opa Couwenberg en Bjorn aan een van opa's panden, dat vol krakers blijkt te zitten. Waarom opa Couwenberg ineens zelf bij deze louche karakters langs meent te moeten gaan terwijl Joachim in het upscale Naarden rondsnuffelt wordt niet verteld, maar alles voor de expositie. Spannend of dreigend wordt het bezoek trouwens nergens. Misschien komt het doordat de krakersjongen er nog net even iets te gladgeschoren en ongevaarlijk uitziet.
Eigenlijk kwamen opa Couwenberg en Bjorn ook gewoon niets doen, en dus keren ze onverrichterzake weer terug naar huis. Joachim belt door wat Pepijn ook op Google Maps had weten te vinden: in Naarden is een hotel, maar ook barretjes en kantoren. De afluisterbunker bij justitie vindt het weer bar interessant. Het zal je vak maar wezen. Gelukkig komt Pepijn de geluidsopname een paar tellen later zelf halen. Hij vindt het machtig intrigerend en speelt hem met de afstandsbediening op zijn iMac een paar keer af. Hij had beter een microfoontje bij de psycholoog van z'n vrouw in de bloemen kunnen hebben zitten, want die spreekt niet veel later uit dat haar gevoel voor Pepijn "helemaal weg" is. Misschien was de TV dokter iets te voorbarig met haar oordeel "weinig enerverend", want Iris dendert hier wel met een snoeischaar door haar gevoelsleven heen. Jammer alleen dat we van de emotionele crisis die hier toch aan ten grondslag moet liggen niet zoveel meekrijgen.

Lang leve de intercut: Terwijl Willem, duidelijk niet gewend aan zoveel afwijzing, dan maar naar de studio van Iris rijdt om daar aan te bellen, staat Pepijn bij weduwe Beppie op de stoep. Hij weet haar met een knap staaltje eigen psychologie van de koude grond steeds meer over te halen om te getuigen tegen Bjorn. Zelfvoldaan deelt hij dat even later mee aan z'n baas: "Mij vertrouwt ze, als ze iemand anders ziet klapt ze waarschijnlijk dicht."
Tevreden met zichzelf paradeert hij door de gangen. Wat een prachtig jaren '50 hoofd heeft Nasr. Dames en heren filmmakers, de TV dokter stelt voor dat hij snel nog even in een remake van De Avonden wordt gecast voor hij daar definitief te oud voor is!

Kijk nou, er valt in close-up post op de mat bij Elsie. Het zou toch niet... Ja hoor. Dit keer is het lettertype groot genoeg zodat het niet alleen bij Elsie maar ook bij de TV dokter duidelijk binnenkomt: "Je man doet het met een andere vrouw. Iris Hoegaarden heet ze." Oh Pepijntje toch. Hier ga je spijt van krijgen.
Het acteerwerk van Rifka houdt bij de verwerking van dit nieuws helaas een beetje te wensen over. Ze staat er in eerste instantie bij alsof ze al eerder zo'n brief heeft gehad, stamelt zich later een ongeluk bij een paar klanten om maar duidelijk te illustreren dat ze klus kwijt is en sluit zich uiteindelijk maar met haar laptop op het toilet op. Google image search en rode wijn bieden uitkomst: Elsie laat haar tranen de vrije loop.

Inmiddels komen we dan uit bij Marco (die bij z'n opa om een klus komt vragen) en Marit (die van Willem wil weten of haar opa crimineel is). Opa zegt "ik heb wel wat" (daar dienden de krakers dus voor geintroduceerd te worden) en Marit krijgt een judaskus van haar vader. Je ruikt van mijlenver dat die zo in Willem's zaakjes gaat snuffelen. Waarom ze na het opentrekken van achtentachtig ordners dan uitgerekend dat ene vel papier interssant vindt, ontgaat de TV dokter. Maar het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat ze honderdvijftigduizend euro een beetje veel geld vind voor 'speciaal advies'; helemaal als ze weet dat haar vader's werkdagen de laatste weken vooral liggend lijken te worden doorgebracht.

Wederom gaat de prijs voor de beste scene van de week naar Kees Prins, die oreert over botergare sukadelapjes. Met mooie intercuts schieten we heen en weer tussen het eetfestijn bij opa Couwenberg en weduwe Beppie Karelse die in haar eentje achter een vol bord zit, maar geen eetlust heeft. Ze doet niet veel, maar we zien haar 'De Beslissing' nemen waar de titel van de aflevering naar verwijst: Die gaat getuigen.

Fedja slaagt er zowaar nog in om een rokende man sexy te maken wanneer Iris haar Willem als God's gift to womankind in het donker voor de deur van de studio aantreft. Er kan zelfs bij allebei voor het eerst in vijftig minuten een lachje af. Niet veel later arriveert ook Pepijn, die wederom zoonlief bij de oppas heeft achtergelaten, bij de studio. Hij gluurt door de deur en ziet daar Iris en Willem half ontbloot in een gepassioneerde omhelzing verwikkeld. Hij frunnikt wat aan zijn trouwring en neemt een foto.
Met zijn iPhone. Natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten