dinsdag 4 oktober 2011

Stemmen op The Entertainment Experience: Waar is de handleiding?

Wie naar de website van Paul Verhoeven's Entertainment Experience gaat om te stemmen, zit voor hij er erg in heeft zuchtend en steunend achter het scherm. De site is een doolhof. Links en rechts doodlopende gangen. Nee, logisch is anders en helaas ontbreekt de handleiding.

Natuurlijk zou de TV dokter met een eenvoudig medicijn op de proppen kunnen komen in de vorm van "stemmen in 7 stappen". Maar aangezien voorkomen nog altijd beter is dan genezen, lijkt het haar slimmer om gewoon een paar tips en vragen aan het EntXP team voor te leggen, om de hele Experience wat aangenamer (en eenvoudiger!) te maken...



Voor zover de TV dokter kan inzien, zijn er twee manieren waarop iemand überhaupt zou willen stemmen:

1. Je weet al precies op wie je wilt stemmen want je bent fan van kandidaat X.
In dit geval is het natuurlijk zaak om geen kostbare tijd te verdoen en zo snel mogelijk bij het auditiefilmpje van X terecht te komen. Als fan van X ben je natuurlijk al lang op zijn/haar profiel geweest (want X componeert vast ook prachtige muziek en heeft bovendien tijd besteed aan het uploaden van zijn/haar portfolio), maar daar kun je geen stem uitbrengen. Nee, de castingfilmpjes staan ergens los met een draak van een link. Zelfs als je die link van kandidaat X door hebt gekregen, en je er rechtstreeks naar toe gaat, komt de stemknop niet in beeld, dus aan die informatie heb je ook al niets.
Nee, je moet het auditiefilmpje aan de hand van zijn thumbnail uit de brei aan audities weten te pikken. Er met de muis boven hoveren helpt, want dan komt in elk geval de titel naar voren. Als kandidaat X je dus wat meer informatie heeft doorgegeven ("Ik zit daar rechts met een paarse sjaal om en mijn tegenspeler hangt net voorover op de tafel en draagt een kort groen jurkje en de titel is "Holland's Next Top Actor") dan is er nog hoop. Kandidaat X heeft botte pech als hij gewoon een saaie spijkerbroek aan had, want dan is hij nu tot eenheidsworst bestaande uit een paar pixels verworden.
Maar laten we eerlijk wezen, je moet kandidaat X wel een erg warm hart toe dragen, wil je boven 200 thumbnails gaan zweven. En omdat de nieuwste filmpjes steeds vooraan komen, verandert de locatie ook continue omdat de thumbnail van kandidaat X steeds stapje voor stapje naar achteren wordt geduwd. Dus het helpt ook al niet als kandidaat X vandaag zegt: "Mijn filmpje staat op de vierde rij, derde van links op het tweede scherm." Morgen is dat tenslotte weer anders. En er zijn nu pas twee castingdagen achter de rug... dit probleem wordt alleen maar erger!

Dus waarom zijn die auditie/casting filmpjes niet gewoon gelinkt aan het profiel van de kandidaten/gelukzoekers?
Waarom zijn ze niet searchable? Desnoods op het Idols nummer dat alle kandidaten op hun buik lijken te hebben geplakt.

2. Je neemt crouwdsourcing uitermate serieus en zit met een kop thee en zeeën van tijd klaar om als Hans Kemna himself alle filmpjes een voor een te bekijken zodat je een goed gefundeerde keuze kunt maken.
Je begint dan natuurlijk bij het begin. De meest logische plek lijkt de homepage. Daar staat immers een grote knop met "Ik wil stemmen". Druk je daarop, dan kom je op een pagina waar weliswaar wat informatie staat, maar niets (en dan ook niets) waar je wat aan hebt. Bovendien kun je niet doorklikken naar zaken waar je op zou kunnen stemmen. Je kunt wel iets doen met Hyves of Facebook of Twitter, maar daar kwam je niet voor. Jij was een man met een missie. Je ziet al snel dat je op een paar knoppen met "Meer" kunt drukken. Die horen echter bij een stel volsagen nietszeggende menu's zoals "Best Bekeken" of "Nieuw". Maar dat wil jij niet! Jij zit hier om de zaken eens grondig door te nemen en je nergens door te laten beïnvloeden. Jij verwacht, na het klikken op "Ik wil stemmen" gewoon de volgende logische mededeling: "Ik wil stemmen op..." gevolgd door een pulldown menu waarin je kunt aangeven "auditie" of "muziek" of "script" (al blijk je daarop volgens de laatste geruchten alweer niet meer te kunnen stemmen). Of een grote knop die zegt "Bekijk alle audities" of "Beluister alle muziek".

Er is dus nog wel wat ruimte voor verbetering. De eerste truc om de opkomst bij het stembureau te vergroten is tenslotte nog altijd: Maak de handeling fool-proof en recht-toe-recht-aan. Zover is het hier voorlopig nog niet...

2 opmerkingen:

  1. Lieve TV-dokter,
    Allereerst dank voor de uitgebreide aanwijzingen ter verbetering van onze website. Dat je hiervoor de moeite hebt genomen is prettig voor ons, want dat betekent dat we op concrete punten de site kunnen verbeteren.
    Maar nu even reagerend op wat je zegt:
    1. Er wordt al druk gewerkt om de filmpjes doorzoekbaar te maken, zowel op naam als op castingdatum. Dat scheelt inderdaad frustratie, begrijpen wij van deelnemers via mail en twitter.
    2. Goed punt. De pagina waar je komt nadat je "Ik wil stemmen" hebt gekozen is inmiddels mede dankzij jouw kritiek aangepast, maar we werken eraan dit nog sterker te verbeteren. Overigens is dat pull-down menu wel degelijk aanwezig. Je kon al filteren op auditie en muziek bijvoorbeeld.
    Maar eerlijk is eerlijk, het kan beter, dank voor je scherpe blik!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Lisette,

    Bedankt voor je snelle reactie! De TV dokter vindt het altijd fijn als er naar haar wordt geluisterd... Ze kan niet wachten om straks met een kop thee en zeeën van tijd lekker naar alle audities te gaan kijken!

    BeantwoordenVerwijderen