maandag 16 januari 2012

Entertainment Experience: Deel 4 - The Movies (1)

Disclaimer: Als de TV dokter voorbeelden aanhaalt van dingen die niet werken, dan doet zij dit om van te leren en met grote waardering voor het afgeleverde eindproduct. Petje af voor alle teams die er telkens in slagen mee te dingen. En aan alle acteurs, bekend en onbekend, voor de inzet en geleverde prestaties.

Afgelopen vrijdag verstreek de deadline voor de filmteams in het land die zich aan deel 4 wilden wagen. Het gevecht om de stemmen was spannender dan bij menig talentenjacht.
Grote afwezigen in de strijd om de gunst van de kijker waren Nightwork Films (winnaar deel 2) en IO Filmproducties (winnaar deel 3). Pas op vrijdag plaatsten zij hun bijdrage online en waren daardoor kansloos voor wat betreft de overwinning. De reden? Waren de teams uitgesloten van eerdere deelname om het veld open te gooien? Was dit een wel erg drastische manifestatie van het gentleman's agreement waar TV review eerder voor pleitte? Halen beide teams meer voldoening uit het afleveren van een tip-top eindproduct dan uit het behalen van nog een zege? Is meedoen misschien ook hier echt belangrijker dan winnen? Wie zal het zeggen. Misschien betekende het alleen dat ook deze casts en crews maar gewoon menselijk zijn en er dit keer simpelweg niet eerder in geslaagd waren alles af te krijgen.

Eerste werd uiteindelijk de inzending van VicieFilms, die met een indrukwekkende eindsprint de tot dan toe gedoodverfde winnaar, Gewoon Ed en Sjoerd Producties, wist te verslaan. Samen met MultiVision NL hadden Ed en Sjoerd als eerste hun inzending online weten te zetten. Beide profiteerden daar zichtbaar van. Op het moment van uploaden van VicieFilms, hadden de twee teams al 700 stemmen verzameld. De nek-aan-nek race eindigde uiteindelijk in goud voor Viciefilms (1357 stemmen) en zilver voor Gewoon Ed en Sjoerd Producties (1168 stemmen).

Tot zover deze uitzending van Studio Sport.
De TV dokter kan vanwege partijdigheid helaas niet verder uitweiden over
Pinkstar Pictures, aangezien zij daar met TV review zelf het script voor
aanpaste. Maar het was goed om te zien dat de grappen werkten
en daarom als stil eerbetoon aan dit initiatief een mooie roze grafiek.
Om in de woorden van Pinkstar te spreken (hè, nou gebeurt het toch), heeft de TV dokter er even de kracht niet voor om alle 12 inzendingen stuk voor stuk tegen het licht te houden. Zij zal zich daarom beperken tot een aantal willekeurige zaken die haar opvielen en waarvan zij denkt dat het interessante leermomenten zijn. Houd pen en papier gereed!


Emotionele continuïteit
Allereerst wil de TV dokter graag even verwijzen naar een interessante reactie op de blog van TV review. Zij citeert Stephan Brenninkmeijer, de regisseur van IO Filmproducties, die op zijn beurt Mike van Diem aanhaalt: "Er is maar één continuïteit en dat is emotionele continuïteit". Zo duidelijk heeft de TV dokter het nog nooit horen of kunnen uitdrukken. Vaak leiden continuïteitsfouten (plukken haar die verschuiven, jassen die open of dicht zitten, glazen die vol of leeg zijn) haar erg af. Zo viel de TV dokter in het eerste deel dat Paul verfilmde een verkeerd lopende cateraar op.
Maar we kennen ook allemaal de momenten waarbij je zodanig in een film of serie opgaat dat je niet doorhebt dat zo ongeveer de hele set is veranderd (of dat er een vliegtuig overvliegt terwijl Brad Pitt in de klassieke oudheid staat). Dat komt doordat je als kijker op dat moment zodanig in die fictieve wereld bent gevangen, dat je uitsluitend ziet wat de makers willen dat je ziet. Of, in de woorden van Stephan: "Het spel, indien goed gespeeld, trekt alle aandacht weg van randzaken."


Zoals bijvoorbeeld in de scène in de coffeeshop, waar Rachel eerst geen en daarna wel een ketting omheeft. Maar wie hem nog een paar keer kijkt ziet dat ook de handdoek anders op haar dienblad ligt, de grote glazen pot met koekjes is verdwenen en de figurant achter haar lijkt verwisseld. 
Daar kun je dus allemaal mee wegkomen, als de kijker ondertussen maar op iets anders let: 
het spel en de knikkers!

Het ontbreken van emotionele continuïteit is onder meer waarom Nightwork Films deze week de boot een beetje mist. De inzending kwam met een uiterst creatieve oplossing voor de confrontatie en chantage scènes op het kantoor van Remco. Door nood ingegeven, want de acteur die Remco speelde zat in het buitenland. Gekozen werd voor een video-conferencing aanpak. Die had eruit kunnen springen qua inventiviteit (want wat is gevaarlijker en bedreigender voor Remco dan ergens in het buitenland zitten, terwijl er aan de poten van je directeursstoel wordt gezaagd?), en deed dat ook, maar werkte niet echt omdat de montage en het acteren steken lieten vallen. Dit kwam met name doordat de anders zo uitstekende Remco nergens echt in de webcam keek, maar zijn teksten niet leek te kennen en in plaats daarvan het script voorlas. Wat er precies mis was, was misschien niet duidelijk, maar dat er iets niet klopte dat voelde je aan je theewater.
Kortom, goedzittend acteerwerk is een eerste vereiste voor het afleveren van een hoogkwalitatief eindproduct. Acteren is mensenwerk, de barbies van Gwen daargelaten, en bij sommige inzendingen rammelen de acteerprestaties nu eenmaal. Wie daar geen last van zouden moeten hebben, zijn Gewoon Ed en Sjoerd, die een blik bekende acteurs wisten open te trekken.
De TV dokter zegt met opzet 'bekend', want er is nogal wat commentaar geweest vanuit 'the community' omdat mensen 'bekend' verwarden met 'professioneel'. Neemt u van de TV dokter aan: Er zijn heel wat professionele, goede acteurs die toevallig nog niet in Zeg 'ns Aaa en Overspel of GTST hebben gespeeld. Het feit dat zij niet continue met hun kop op de buis te zien zijn, doet niets af aan hun kwaliteiten. Aan de andere kant: Fijn dat bekendere namen zoveel liefde voor het vak en dit experiment hebben dat zij meewerken. Dat een partij grote namen echter niet alles is (en laat dat alle critici over of-het-wel-of-niet-eerlijk-is de mond snoeren), moge blijken uit het feit dat ook Ed en Sjoerd uiteindelijk het onderspit moesten delven tegen VicieFilms.

Later deze week meer over deze en andere inzendingen.
De TV dokter zal het dan hebben over tempo, spanningsbogen, originele vondsten en de eerste bijdragen van het Extra Scene Experiment. Tevens gaat zij kwartetten met de Remco's, Freds en Wims van ViciFilms, Ed en Sjoerd, IO Filmproducties en Nightworkfilms.

Stay tuned!

10 opmerkingen:

  1. Ik realiseerde me dit weekend dat bij Skypen mensen best vaak naar hun eigen beelden kijken op het scherm (of die van de andere beller) en dus niet in de Webcam, dus wellicht was NightWork Remco helemaal niet zijn tekst aan het bekijken maar gewoon naar de bewegende beelden. Ze hadden moeten afspreken dat hij zijn tekst recht in de webcam had moeten uitspreken. De andere camera filmt dat dan weer alsof hij tegen de betrokkenen in NL praat. Ik vermoed dat daar de tijd niet voor was. Al met al toch een degelijke prestatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Friends compilatie laat goed zien hoe onbelangrijk continuïteit vaak is. Ik denk dat niemand het had gezien als er géén cirkel omheen stond. Het feit dat die erom heen gezet is zegt eigenlijk al genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je kijkt naar het aantal views dat de verschillende producties hebben gehad en dit afzet tegen het aantal stemmen dan zie je ook opmerkelijke verschillen. De winnaar Viciefilms wist in die luttele dag dat ze online stonden een 4000 views te scoren tegen 1357 stemmen d.w.z. elke derde view leverde een stem op! De nummer 2 Gewoon ed en soerd producties scoorde ruim 9000! views maar wist daar 'maar' 1168 van te verzilveren, is 12 % Op Pinkstar wist ook 12% te scoren maar had slechts 1600 views! De winnaar van de vorige delen IO producties scoorde ondanks hun constant hoge kwaliteit van de 737 views slechts 8 % is 62 stemmen. Misschien was men bang dat ze alsnog zouden winnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen idee hoe die views geteld worden. Is dat nadat de stream gaat lopen? Of al als de pagina bekeken wordt?
    Wij hebben heel duidelijk aangegeven dat wij met deel 4 NIET voor de winst wilden gaan. De film stond een uurtje of twee voor sluiting online omdat je na uploaden niet direct weet hoe laat hij klaar staat. Uiteraard wilden we wel dat onze film het label "deel 4" kreeg want anders was het een portfolio film geworden.

    De reden dat we deze keer niet voor de winst mee wilden doen was o.a. omdat we duidelijk signalen kregen dat het project daar niet mee geholpen was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @S.B.: Duidelijke signalen? Moet de TV dokter denken wat ze nu denkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Stephan en @Doc Op zich goed dat IO het belang van het project ter harte neemt. En ja: op zich voelt winst in een wedstrijd waar de tegenstander sterk is altijd beter. En ja: ik ben zeker niet ontevreden dat 3 zeer actieve en kwalitatieve crews allen hebben gewonnen.

    Maarreh

    Van wie waren die duidelijk signalen? Niet van online team van EntXP. Niet van Paul. Wellicht van de TV-crew? Man met een regenjas? Laat duidelijk zijn dat EntXP het liefst zo veel mogelijk partijen iedere ronde ziet meedoen en niemand im- of expliciet afremt. JUIST NIET! Persoonlijk hoop ik op nog een rondewinst van BarbieGwen en Pinkstar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Dokky
    De TV dokter gaat niet met modder smijten.
    Ook zij is een groot pleitbezorger van Gwen's Barbies, maar zij vreest dat de EntXP stemmers geen grote Toy Story fans zijn. Misschien dat Gwen, net als Dreamworks en Pixar, ook wat "bekende" stemmen voor haar productie moet zien te strikken?
    Voor wat betreft Pinkstar: Wij doen ons best!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. TV-redactie was bezig met bekende stemmen voor Gwen. Hopelijk gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Dokky: Kijk eens aan. Het lijkt wel alsof de TV dokter er echt verstand van heeft! Zij wacht in spanning op Ken en Barbie's Voice Make Over!

    BeantwoordenVerwijderen