maandag 26 september 2011

Topmanager Gezocht #2: Aan de Amsterdamse Grachten

Als iemand die een degelijk ambacht heeft geleerd, vindt de TV dokter beroepen als 'consultant' en 'manager' toch nog steeds door een vlaag van mystiek en vaagheid omgeven. Wat doen die mensen eigenlijk? Het is iets waarvoor je een sjiek (mantel)pak aanmoet en na verloop van tijd kun je jezelf dan een veel te dure auto en te hoge hypotheek veroorloven.



Waar een topmanager zijn of haar dagen dan ook mee vult, de TV dokter kan toch maar moeilijk geloven dat hij of zij met opgestroopte mouwen blokjes kaas aan uitgezakte toeristen moet serveren, onderwijl het repertoire van de Jantjes brallend.

Toch was dit de test waarop De Hoop Van Nederland deze week werd beoordeeld. In een ongelijke strijd (want verdeel 4 tegen 5 maar eens netjes in tweeën) mochten de heren en de dames het wederom tegen elkaar opnemen. Ditmaal was het de uitdaging om in Amsterdam een rondvaartboot vol te krijgen met toeristen onder het motto "ondernemen is entertainen". Creativiteit. Dat is wat Aad zoekt vandaag.

Voordat het zover was, mocht Ruben Nicolai, opgepimpt in een glimmend grijs pak, de aflevering weer even inleiden. Het is volslagen onduidelijk waarom hij eigenlijk meedoet aan dit programma. Zijn rol is nog uitgekleder dan die van Chris Harrison, u weet wel, de eveneens strak in het pak gestoken presentator van The Bachelor(ette). Die komt ook een of twee keer de uitzending binnen om de dooddoener "Gentlemen, this is the last rose of the evening" de ether in te gooien.


Weg met Ruben en aan de slag. Tamara en Gideon werpen zich op als projectleider. Gideon is al 25 jaar Amsterdammer en bovendien een uitstekende 'proces manager', wat goed uitkomt, want de opdracht heeft 'veel proces'. Whatever that may be. De mannen zijn 'heel divers' dus het wordt een grote opdracht om 'het team bij elkaar te houden' want iedereen heeft zijn gebruiksaanwijzing. Nou Gideon, waar dit avontuur ook mag eindigen: afgaande op je woordgebruik zit het hele 'managen' al aardig in je systeem. De TV dokter krijgt steeds meer de neiging tot overgeven als je je mond weer opentrekt. Komt er ook nog wel eens een zin uit waar geen management jargon in zit? Kunnen we alsjeblieft even niet vergeten dat we het hier hebben over het volladen van een rondvaartboot en niet over de overname van een miljoenenbedrijf of een spannende IPO waar veel van afhangt?

Hoe krijgen we de boot vol? Door mensen te 'triggeren'.
Hoe doen we dat? Door het spannend te maken.
"Oude kaas, jonge kaas, stroopwafels. Creative buzz." Zo heeft de kaasboer het vast nog nooit bekeken. De heren en dames manager weten echt van elke scheet een belangrijk proces te maken. Zouden ze zo thuis ook het huis opruimen? Eerst even een flip-over erbij en dan lekker knelpunten en doelstellingen outlinen?

Zowel de dames als de heren maken er een gezellig Hollands evenement van. Dat belooft wat. Terwijl Francisco op de achterbank een kleuterschoolproject met schaar en papier aan het voltooien is, pleegt Danny een belangrijk telefoontje over kaasstengels en klompen. De TV dokter vroeg zich altijd al af waar dienstauto's goed voor waren, maar nu begrijpt ze het.


"Kom alsjeblieft niet tussen mijn sale man"
Terwijl Tamara een telefoontje krijgt over haar oma die in het ziekenhuis is opgenomen, beginnen de heren hun kaartverkoop. Een mix van Jordanese volksliedjes, mooie vrouwen en Amsterdamse volkstaal onder de noemer "5 Dudes Experience". Ze zien er allemaal meer uit als van die lieve mormonen jongens dan als vertolkers van het levenslied.
De dames adverteren met "Going Dutch". Zelfs Eef, met haar 5 talenkennis, bedenkt niet dat dit in het buitenland zelden een positieve betekenis heeft. Gevoel voor ironie ontbreekt er daar ook nog wel eens aan, dus hopelijk zijn er nog genoeg toeristen die erin trappen. Dat lijkt mee te vallen, want kennelijk zijn die stoned genoeg om geld neer te tellen voor de grootste amateursrondvaart ooit. Het is een wonder dat de rondvaartbotenbranche hieraan heeft meegewerkt, want je kunt je nauwelijks voorstellen dat deze toeristen hierover thuis lovende verhalen gaan ophangen. Zelfs wie Amsterdamned heeft gezien moet toch af en toe de neiging hebben gehad om overboord te springen tijdens deze 'authentieke Amsterdamse tour' die een 'totale beleving' moest zijn.

De TV dokter houdt niet van ouderwetse rollenpatronen, maar toch kan zij zich niet aan de indruk onttrekken dat de mannen het makkelijker hebben om wat nietsvermoedende toeristen in de val te lokken (of te overdonderen) dan de dames. Pas als Eef haar Italiaans in de strijd gooit om een horde Romeinen te charmeren, krijgen ze een boot vol. Hadden ze moeten weten natuurlijk, dat is een bekende truc. Gooi wat blond in de strijd en de macho's liggen aan je voeten. Plat en deprimerend, maar het is niet anders...

Wat pijnlijke momenten en een tros druiven later, zitten we alweer in de boardroom. Aad is teleurgesteld. Hij vindt dat de teams zich er met een Jantje van Leiden Amsterdam hebben afgemaakt. De dames krijgen wat kritiek op hun inkoopmethodes en de prijsstelling. Hoewel de jongens de beloftes van hun '5 Dudes Experience' totaal niet nakomen, en bovendien lukraak met de entreeprijzen hebben gegoocheld, hebben ze toch meer geld verdiend dan de dames en dus winnen ze de opdracht, zodat uiteindelijk Wendy de ratrace moet verlaten. Wat helaas bevestigt dat ook Aad Ouborg, alle mooie praatjes over afspraken nakomen ten spijt, gewoon gaat voor de winst, het grote geld en cold hard cash.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten