dinsdag 20 september 2011

Crowdsourcing... The Movie

bron: http://www.entertainmentexperience.nl
Geen idee meer wanneer het is begonnen, maar ineens was het er: 'crowdsourcing'. Deze niet-financiele tegenhanger van de 'crowdfunding' wordt natuurlijk al sinds jaar en dag toegepast in de televisiequiz: Als hulplijn (Lotto Weekend Miljonairs), als tegenstander (1 tegen 100) of als basis voor het hele spelconcept (5 tegen 5). Maar tegenwoordig heeft niet alleen iedereen een mening, maar ook de mogelijkheid om deze via internet te uiten. En dat levert dus interessante experimenten op.
Gisteren brachten Pauw en Witteman, aan de vooravond van Prinsjesdag, de 'Troonrede van het Volk', waarvoor tout Nederland in de voorafgaande dagen 'maatregelen met een positieve insteek' had kunnen voorstellen (700+ suggesties) en vervolgens op deze voorstellen had kunnen stemmen. Door middel van een interessante mix van crowdsourcing (de 16 stellingen met de meeste stemmen van het publiek) en achterkamertjespolitiek (15 stellingen gekozen door P&W medewerkers) werd daar een top 31 uit samengesteld.
Overigens wisselde het reglement nog een paar maal van inhoud, want eerst ging het om een top 24. Maar goed, de TV dokter heeft wel eens met eigen ogen gezien hoe bij een groot TV programma de publieksstemmen geteld werden in een simpele Excel spreadsheet door een stel uitzendkrachten met wankele Windows laptops, dus zij weet precies hoe het er achter de schermen aan toe gaat, daar bij de televisie.
Met die top 31 volgde een tweede online stemronde, waarna Bart Chabot de definitieve stellingen koos om in zijn alternatieve troonrede te vermelden. Bart heeft een ander gevoel voor humor dan de TV dokter, en kennelijk ook dan de crowd, want hij werkte niet gewoon het top 10 lijstje af. Daar komt dan ook direct het euvel van crowdsourcing om de hoek kijken. Want de crowd heeft misschien wel een doorslaande mening, maar is dat ook het geluid waar je per se naar moet luisteren? Wat als jij zelf je product vele malen beter kent dan de crowd? Of de crowd met iets komt waar jij niets mee kan? Hoe houdt je dan een vinger in de pap?

Na Pauw en Witteman gaat ons aller Paul Verhoeven het ook proberen. Hij lanceerde vandaag een nieuw project: "The Entertainment Experience". Het was al even aan het rondzingen in Twitterland, maar zoals het een Goed Staatsgeheim betaamt, werd hier het embargo wel tot Prinsjesdag in stand gehouden. Vanmiddag onthulde Paul dat hij een film gaat maken door middel van crowdsourcing.
Het deed de TV dokter in eerste instantie een beetje denken aan Project Imagin8tion van Ron Howard. Die vroeg eerder dit jaar aan 'the crowd' om foto's in te sturen voor zijn volgende film. De foto's kwamen in verschillende categorieen terecht (location, characters, dat soort zaken) en 'the crowd' kon vervolgens zijn favorieten selecteren. Ron was vervolgens wel zo slim om zelf uit elke categorie de winnende foto te kiezen, want hij gaat met deze input van de massa aan de slag, schrijft een script op basis van deze foto's en draait er vervolgens een film van.

Paul Verhoeven gaat nog een stap verder. Hij lijkt bijna de hele boel te gaan outsourcen. Op de website van het project geeft hij aan niet alleen schrijvers, maar ook acteurs, regisseurs, componisten en musici te zoeken. Nou doet iemand die graag wil doorbreken wel vreemdere dingen voor een beetje naamsbekendheid, dus daar ziet de TV dokter nog wel mogelijkheden.
Hij is natuurlijk wel zo slim om er de nodige experts bij te betrekken. Zo heeft hij Kim van Kooten de eerste paar minuten van het script laten schrijven, zodat alle karakters en de toon gezet zijn. Helaas wordt de hele bedoening vanaf dat moment een beetje... vaag.

Het uiteindelijke doel is om twee films te maken. Eentje helemaal door 'the crowd' en eentje door Paul zelf. Voor die laatste film gaat hij weliswaar af op de stem van het publiek (user inspired, heet dat), maar hij draait hem gewoon lekker met zijn eigen experts in elkaar. Beide films worden overigens 24 minuten lang. Volgens de regels op de site gaan ze bestaan uit "8 scènes van 3 minuten".
Misschien is die informatie voor iemand die nog nooit een script heeft geschreven wel heel logisch, maar iedereen die de woorden 'Fade In' al wel eens heeft getypt, krabt zich toch even achter de oren. Een film is namelijk muziek. Niet alle scenes zijn even lang, dat werkt voor geen meter. Het lijkt er echter op dat de bewoordingen gewoon wat ongelukkig zijn gekozen, want het "eerste filmdeel" is al geschreven door Kim van Kooten. Of, zoals @EntXP vriendelijk reageerde op de verwarde TV dokter:

"8 scenes van 3 min per stuk. Alleen eerste 3 min. script van Kim is gegeven. Volgende 7x3 is aan jullie"

Aha... Dus daar slaan die acht delen helemaal bovenop de pagina op... die slaan niet op de 8 onderdelen waaraan het publiek uberhaupt kan meewerken (script, regie, filmmuziek, naam, titelsong, poster, game, trailer). Verwarrend! Kennelijk is het dus de bedoeling dat in de komende 54 dagen de regisseurs de eerste drie minuten van Kim verfilmen, en de scriptschrijvers de volgende 3 minuten gaan schrijven.
Nergens op de website staat echter duidelijk dat scriptschrijvers bij iedere deadline slechts drie minuten script dienen aan te leveren. Sterker nog, in de regelementen staat verder dat 'Scripts mogen maximaal 10 en minimaal 1 getypt A4 kantje beslaan (voor professionele scripts geldt: 1 pagina is ongeveer 1 minuut)'.
Dat is inderdaad zo ongeveer de gouden regel in scriptland: 1 page = 1 minute. Dus hoe vallen die tien pagina's te rijmen met drie minuten? Als je trouwens de 'eerste drie minuten' van Kim van Kooten in wat scriptwritingsoftware plakt, kom je ook uit op een paginaatje of zes. En het is ook niet echt een enkele scene te noemen. De TV dokter telt er minstens drie (1: overdag aan tafel, 2: in de kledingwinkel, 3: 's avonds in de gang). Dus zo nauw nemen ze het daar bij Verhoeven verder niet met hun minutentelling of de terminologie (Kim zal echt wel weten hoe het moet). Op zich is dat jammer, want juist het feit dat je je als scriptschrijver aan vrij strakke regels dient te houden, maakt het zo'n interessant en uitdagend ambacht.

Maar goed, je mag jezelf dus kennelijk alle vrijheid permiteren. Blijft de vraag: wat willen ze nou? Tien pagina's of drie minuten? Het maakt kennelijk allemaal niets uit, want de vorm van schrijven blijft ook nog eens helemaal vrij: je mag ook een treatment of een situatieschets inleveren.
Tsja. Als je echt op zoekt bent naar goede nieuwe scriptschrijvers, zou je toch best kunnen eisen dat die zich aan de regels van het vak houden? Een script is een script en een treatment is een treatment. Dat Paul Verhoeven een uitgewerkt script en een treatment beide op waarde kan schatten, is tot daaraantoe. Maar is 'the crowd', die straks op alle inzendingen gaat stemmen, daartoe ook in staat?
Je krijgt zo vast wel een hoop ideeen van 'the crowd', en er is weliswaar een 'scriptpolisher' (Kim?), maar worden er straks ook zo weinig eisen aan de acteurs gesteld? Of aan de regisseurs? Of aan de componisten? 'Je mag ook alleen de toonsoort aangeven hoor, dan maken onze specialisten er wel een leuk deuntje van...'  Loop je op die manier niet het risico dat het hele zaakje de kant van bezigheidstherapie voor hobbyisten op gaat? Moeten Paul Verhoeven en consorten zich straks niet door diepe sloten bagger heenwerken?
Ondanks al deze bezwaren is de TV dokter reuze benieuwd wat dit project op gaat leveren. Misschien zijn de aanwijzingen wel met opzet zo vaag, om maar geen enkele creativiteit in de kiem te smoren.  Overigens legt Paul Verhoeven het in al zijn TV interviews in een paar woorden veel duidelijker uit:



To be continued...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten