zondag 4 december 2011

The Entertainment Experience: Meesterlijke Masterclass

Bron: Twitter
Anders dan de Goede Sint is de TV dokter geen heilige. En dus blijft ook zij niet gespeend van vooroordelen. Zo weet zij nog altijd niet wat ze nu precies moet denken van 'The Entertainment Experience'. Aan enthousiaste deelnemers geen gebrek. Er is een (internet)redactie die vriendelijk, snel en adequaat reageert op alle vragen. De lijntjes zijn kort.
Aan de andere kant zijn daar de Idols-achtige audities. De alom aanwezige televisiecamera's. En niet te vergeten de commerciële saus die er door Veronica overheen wordt gegoten in een dagelijkse televisie reportage met een welhaast unieke combinatie van een ultiem lage informatiedichtheid en een torenhoge irritatiefactor. De TV dokter zal dan ook niet ontkennen dat zij gisteren in alle vroegte enigszins argwanend naar de masterclass in Amsterdam vertrok, waar (volgens de aankondiging door @EntXP op Twitter eerder die week) met Paul Verhoeven gepraat kon worden over scripts en films.
Dat kon een hoop kanten opgaan...

Bij binnenkomst waren daar inderdaad de camera's en microfoons van SBS6 Shownieuws, maar elke vorm van twijfel die de TV dokter had verdween als sneeuw voor de zon toen gespreksleider René Mioch, en de experts Paul Verhoeven en Robert Alberdingk Thijm op het podium plaatsnamen. Sterker nog, zij was onder de indruk. Natuurlijk waren alle drie de heren ter zake kundig. Maar wat was Paul een intelligente man en wat was Robert een plezierige, rustige en krachtige aanwezigheid. En hoezeer was het in ze te prijzen, dat zij tijdens deze bijeenkomst daadwerkelijk uit waren op een "openbare brainstorm" om de voortgang van dit "unieke project" in goede banen te leiden. Niets dan kudos voor het format en de wijze waarop hier met wederzijds respect van gedachten werd gewisseld tussen het panel en het publiek in de volle zaal!

Bron: Twitter
Direct na aanvang van de masterclass werd de vloer geopend voor vragen van de toegestroomde deelnemers. De TV dokter begrijpt dat er wat problemen waren met de Live Stream, waardoor wellicht niet alles thuis in de huiskamer is doorgekomen. Zij zal u niet vermoeien met een letterlijk transcript, maar een aantal interessante zaken uitlichten. Want Paul en Robert gaven in zowel tekst als subtekst duidelijk aan waar zij het verhaal heen zien gaan. En aangezien zij uiteindelijk de knopen doorhakken, zouden de scriptschrijvers in den lande wel erg dom zijn om daarmee niet hun voordeel te doen...

Naïef
Voor aanvang van het project was afgesproken dat Kim van Kooten de eerste 3 minuten van het script zou schrijven, waarna zij afstand zou nemen.  De verwachting was, dat er van de inzendingen uit het land een paar scripts met kop en schouders bovenuit zouden steken, die dan samengevoegd konden worden tot het volgende deel. Dat bleek in de praktijk niet werkbaar en Paul noemde deze insteek achteraf gezien "naïef".

Zo kwamen er in plaats van de verwachte zestig scripts, in de eerste ronde zo'n 700 inzendingen binnen. Robert gaf aan, dat mede door de tijdsdruk (scriptschrijvers hebben ongeveer 20 dagen om met het volgende deel op de proppen te komen) en het kleine aantal pagina's dat iedere ronde kan worden ingediend, de tijd en ruimte simpelweg ontbreken om de kwaliteit van het script hoog genoeg ("schrijven is herschrijven") en de ontwikkeling van het verhaal ver genoeg te krijgen. 
Veel stukjes waren echter wel goed en bruikbaar: "Het zijn vaak hele kleine dingen die inspireren." Zo sprong voor Paul, die met een frisse blik naar de moderne Hollandse taal kijkt, de zin "Laat je tieten maar zien" eruit. Dat moge voor de kenners van zijn oeuvre geen verrassing zijn.
Bron: Twitter
Uiteindelijk is daarom besloten een compilatie te maken van ideeën waarin Paul en Robert zich konden vinden. Oftewel, er is "dictatoriaal gekozen van wat er uit de groep komt". Dat daarbij veel scriptschrijvers hun eigen bijdrage af en toe nog maar nauwelijks terug herkennen, moge duidelijk zijn aan de reacties op de site.
Sommige filmmakers maakten zich zorgen over het gebrek aan consistentie in de user-generated film, omdat door vrije, creatieve interpretatie van het script de verschillende delen wel eens heel raar op elkaar zouden kunnen gaan aansluiten. René gaf te kennen, dat het nooit het idee is geweest  dat deze versie iets zou gaan opleveren dat van A tot Z voor 100% klopte. Paul vond dat de producenten maar moesten uitzoeken hoe ze dat in mei 2012 willen gaan presenteren. Hij ziet deze filmpjes meer als "inspirerend". Ook Robert gaf aan dat deze filmpjes meer gezien moeten worden als "een kijkje onder de motorkap", waardoor je gaat zien hoeveel keuzes er zijn en waardoor het hele proces van film maken zichtbaar wordt gemaakt. 

Welke film maken wij?
Wat viel Paul op aan het script van Kim? Dat er acht karakters (een goede mix van jong en oud) in korte tijd geïntroduceerd werden. En dat daarmee direct duidelijk was, dat het een ensemble stuk ging worden. Er is niet een protagonist. Deze acht karakters moeten ook in de loop van de film gelijkwaardig door elkaar heen blijven dwarrelen. Achteraf gezien dacht hij "We hadden beter van een hoofdpersoon kunnen uitgaan en Kuifje kunnen maken." Dan is er namelijk een verhaal dat ergens heen gaat. Nu moeten er te allen tijde acht ballen in de lucht worden gehouden. En dat is "hondsmoeilijk", gaf Paul toe. Mede daarom koos Paul voor simpele, rechttoe rechtaan shots in plaats van cinematografische hoogstandjes in zijn eerste deel. Zo ziet u maar weer hoeveel kaas de TV dokter van dit soort zaken heeft gegeten, want dat was haar al opgevallen.

Paul gaf tevens aan, voor het vervolg van de film dichtbij de stijl van Kim te willen blijven. De toon van de eerste drie delen is te licht om uiteindelijk als zware tragedie te eindigen. Hij denkt meer aan een "zedenschets", die hij overigens niet negatief wil laten aflopen.

Nadja is niet zwanger!
De TV dokter had al zo'n vermoeden dat Paul niet wilde dat Nadja echt zwanger was. Hij stelde de scriptschrijvers ten slotte telkens de vraag: "Is Nadja eigenlijk wel zwanger?" Laat het voor eens en altijd duidelijk zijn, dat dit niet het geval is. Paul en Kim wisten dat de hele tijd al. Sterker nog, Kim had zelfs in eerste instantie een scène geschreven waarin dat duidelijk werd.
In deel drie is dat nu ook duidelijk geworden, omdat de camera (of Lieke dat in haar beschonken en gedrogeerde toestand ook mee kreeg was nog maar de vraag, aldus Paul) Nadja een tampon zag weggooien. Mag de TV dokter daar even aan toevoegen dat in die scène wel erg duidelijk is dat Paul en Robert nog nooit ongesteld zijn geweest? Laat zij u dit vertellen: Er is geen vrouw die een bebloede tampon pas helemaal aan het einde van de toiletsessie, net voor het handen wassen in het pedaalemmertje gooit. Al was het alleen maar om bij het inbrengen van de schone tampon beide handen vrij te hebben. Maar dat terzijde.
Dat Paul en Kim hadden besloten dat Nadja niet zwanger was, is een ding. Het feit dat Paul daaraan vast is blijven houden, ook nadat er inzendingen binnenkwamen die iets anders veronderstelden, deed de TV dokter dan ook vermoeden dat Paul een veel duidelijker plotlijn voor ogen heeft dan zij in eerste instantie dacht. Zaak om daarachter te komen. Gelukkig lichtten Paul en Robert maar al te graag die tip van de sluier op.

Waar moet het nu heen met het plot?
Volgens Paul is er in de 30 minuten die we met z'n allen hebben ruimte voor twee plotlijnen: Een persoonlijke, van Nadja en de familie Albrecht en een zakelijke, die iets te maken heeft met Wim en de verbrande brief. Die twee moeten uiteindelijk ook nog eens iets met elkaar te maken hebben. Geen sinecure!

Gelukkig gaven Paul en Robert op een aantal punten heel duidelijk aan hoe zij het vervolg voor zich zien. De TV dokter zou zeggen: Scriptschrijvers, doe hier uw voordeel mee!
* De zaken gaan slecht. Er is een overnamebod uit China. Remco wil daar niets van weten. Wim en Fred daarentegen wel.
* Wim heeft Nadja teruggehaald uit Japan. Hij wil haar gebruiken om Remco onder druk te zetten. 
* Volgens de TV dokter ziet Paul het wel zitten als de jongere garde dat plot gaat verijdelen.
* Fred is het wel met Wim eens dat het bedrijf moet worden overgenomen, maar hij keurt Wim's methode (afpersing door Nadja) af.
* Merel heeft een verhouding met Remco.
* De relatie tussen Merel en Tobias kan het best omschreven worden als 'tit for tat' of 'harde flirt'. Dat moet verder ontwikkeld worden.
* De relatie tussen Ineke en Remco moet niet onderschat worden.
* Ineke heeft alle affaires van Remco getolereerd. "Daar moet je niet zo moralistisch over doen, vind ik persoonlijk." Dat waren de woorden van Paul, niet die van de TV dokter. "Volwassen reageren" noemt Paul dat.
* In deel 4 moeten we weg uit het huis! Houd hierbij rekening met de locatiekeuze. Een kantoorpand, een winkel, een café of restaurant is een goed idee. Maar een idee dat alle filmploegen zou dwingen om te gaan filmen "bij de Deltawerken" zal minder kans van slagen hebben.
* Lieke is na alle drank en drugs wel even een of twee dagen uitgeschakeld. Dat betekent dat we ook een sprong in de tijd kunnen gaan maken.
* De rest van het verhaal zal zich in een tijdsbestek van 3 tot 7 dagen afwikkelen. Denk dus niet in maanden of jaren, maar ook niet in real time!

Waar het uiteindelijk naar toe gaat? Dat wil ook Paul Verhoeven nog niet weten. "Als het helemaal vastligt, dan is het ook niet leuk meer." Er stond een twinkeling in zijn ogen. Zo krijgt Paul Verhoeven zelfs met zijn ensemble stuk toch nog zijn eigen Kuifje jongensavontuur...

8 opmerkingen:

  1. Collega,

    Dank voor de bondige samenvatting van de masterclass die ik helaas wegens prive omstandigheden moest missen. Interessant is het gegeven dat er geen protagonist is maar dat de 8 karakters gelijkwaardig zijn en dus in de nog komende scriptdelen evenredig aan de orde moeten komen. Het ensemblestuk doet me denken aan de ook door kim van kooten geschreven film Alles is liefde, wat in feite ook een ensemblestuk is. Ik had het goddomme ook kunnen weten, heb die film al eerder gezien en vond het wel een heel slap aftreksel van Love actually, met o.a. Hugh Grant, het is niet vreemd dat Kim het nog een keer wil proberen! Misschien is het een idee om hierop verder te gaan en een wat grimmiger remake te maken? Dan zou i.p.v. dat ze elkaar aan het einde krijgen, iedereen gebrouilleerd moeten zijn. De vraag is hoe we verder gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @TV review:
    De TV dokter moest bij haar eerste lezing van het script natuurlijk ook denken aan Kim's eerdere werk. Een slap aftreksel van Love Actually zou zij Alles Is Liefde niet willen noemen. Het was er duidelijk door geïnspireerd, maar het was wat de TV dokter betreft een geslaagde poging een dergelijke verhaalvorm naar de Nederlandse situatie te verplaatsen. Wie weet is een lichte toon als tegenhanger van de vreselijke bedrijfstoestanden wel een interessante invalshoek. Maar denk om Paul's woorden: hij wil wel dat het goed afloopt! De TV dokter denkt er even een paar dagen over na...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt gelijk dat het goed moet aflopen al zie ik niet in op dit moment hoe we dit nog goed moeten laten aflopen op een manier dat je er ook een goed gevoel bij kunt hebben. Het lijkt mij in ieder geval leuk de harde flirtation tussen merel en tobias verder uit te werken. Misschien kunne we ook verder met de relatie therapie, dan kunnen we gijs of mieke ook meteen wat tekst geven, waarna we remco het bed met speelgoedberen en merel kunnen laten bestijgen en dan ook nog een scene met nadja fred en wim in kunnen passen die bespreken hoe ze hun coup gaan plegen.
    eigenlijk kunnen we weer alle kanten uit! Ik ga de komende dagen eens bedenken wat iedereen wil en hoe ze dat gaan realiseren en kom hier over een paar dagen op terug.

    groeten wijnz

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verslag van de geslaagde dag en het project tot nu toe! Paul's opmerking over de verhoudingen van Remco en de volwassen reactie van Ineke was erg typerend voor hem, maar heeft me ook een beter beeld gegeven van de verhouding tussen de twee. Ik begin ze bijna leuk te vinden. En dat tamponverhaal slaat inderdaad nergens op. Ik ga broeden op een oplossing en op deel 4!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @tv Dokter
    Maar denk om Paul's woorden: hij wil wel dat het goed afloopt!

    Klopt. Vanmorgen zei ik ook al via twitter tegen @entxp dat het leuk zou zijn als er een alternatief einde zou komen op de DVD. Paul heeft zijn vinger op de verhaallijn en wil die "Happy Ending" uiteraard kan het verschillende kanten op tussen deel 4 en deel 8. Maar wat als paul zijn deel 8 neemt en daarnaast nog 2 a 3 andere opties waarbij users kunnen stemmen welke het alternatieve einde zal worden. Over extra werk gesproken voor Paul en zijn crew haha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Gelijke Strijd
    Ja, de TV dokter zag de discussie op Twitter vanmorgen. Het zou wat haar betreft een geweldig goed idee zijn. Eens kijken of de crowd dat er doorheen gedrukt kan krijgen!

    @pepe del viento
    Dat we er maar iets moois van mogen gaan maken voor deel 4!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dokter heb eens hard nagedacht, heb wat scènes bedacht en zal daarvan de grove lijnen op de 'volgens mijn scenario; stek plaatsen. op dat het commentaar mag losbranden. @wjnz

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Happy ending:

    Nadja krijgt iets met Fred, want het onder druk zetten van Remco vind ze eigenlijk niet leuk dus ze krijgt een afkeer van Wim.
    Wim redt de zaak samen met Remco doordat ze een oplossing vinden die voor beiden werkzaam is. De jongeren in de film 'geven' die oplossing aan.
    Ineke kan de actie van Nadja wel waarderen, aangezien Remco nu inziet wat uit affaires voort kan komen (ook de waarschuwing van Ineke aan zijn adres aan het einde van deel 03).
    Alleen vindt zij het niet netjes dat haar man zakelijk op die manier onder druk gezet wordt. Zij komt op voor haar man! En speelt misschien wel een rol in de zakelijke oplossing samen met de jongere garde.

    BeantwoordenVerwijderen