vrijdag 5 oktober 2012

Splash! Een gratis lesje pitchen van Reinout Oerlemans

Natuurlijk weten we allemaal dat bij succes meer komt kijken dan een goed idee. Een script zal ongelezen op de plank blijven liggen en een film zal voor eeuwig ongedraaid blijven, tenzij je de juiste mensen (en geld, niet te vergeten) weet te mobiliseren om een project van de grond te krijgen. Daarvoor  blijkt uiteindelijk één ding van groot belang: Het verkooppraatje.

Het mag in sommige kringen dan 'een pitch' heten, het komt er toch gewoon op neer dat jij de andere partij wet te overtuigen van het feit dat jouw idee subliem en aantrekkelijk is. En, omdat tegenwoordig alles meer om geld dan om mooie beelden draait, vooral van het feit dat er voor de andere partij iets uit te halen valt, omdat het volle zalen of hoge kijkcijfers zal trekken.

Niemand houdt dat verkooppraatje beter dan Master Eyeworks himself. Op internet verscheen de showreel van 'Sterren Springen', waar Reinout Oerlemans momenteel internationaal de hort mee op gaat om het format te verkopen als 'Celebrity Splash'.

De showreel is tien keer beter dan het hele programma bij elkaar en doet daarmee precies wat een goede pitch moet doen. Let vooral op het gebruik van prachtige pitch zinnen als "Celebrities take family entertainment to a whole new level" en "hilarious prime time fun".
Daarna wordt in het midden (zo rond de sprong van Kelly en Patty) het concept even kort en krachtig uitgelegd. Let op de tempo-wisseling en stilte bij het stukje van Patty. "Push their limits" en "Overcome their fear": hier wordt een emotionele snaar geraakt bij de koper.

En tot slot wordt als afsluiter het ultieme concept genoemd dat gegarandeerd (in films, boeken of waar dan ook) succes met zich meedraagt: "A new fish out of water concept".
Je denkt meteen: Dit moet ik hebben. Bedankt, Reinout, voor deze gratis les!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten