maandag 24 juni 2013

De gemiste kans van Joram en Kim

De TV dokter keek gisteren naar 'Alles is Familie'.
Ter lering ende vermaak, zullen we maar zeggen. Welgeteld twee uur en dertien minuten, voorspelde haar video-on-demand informatie. Kennelijk hoeft in Nederland een script nog niet op 90 minuten te mikken. Of misschien geldt dat alleen als je Kim van Kooten heet, want eerlijk is eerlijk: niemand draait ensemble films zo soepeltjes in elkaar als mevrouw Derwig. Hoe dan ook, Dances with Wolves is meer dan twee keer zo lang en ook die is prima uit te kijken, dus hoppakee.



Tijdens het kijken viel het de TV dokter wederom op hoe goed Kim haar plot points opzet. Eerst de bijna-aanrijding van Charlie op de Amsteldijk (set up) om vervolgens klabam met een everzwijn in aanraking te komen (pay off).
Ook op haar characterweb (wie heeft wat met wie en waarom en hoe) zit krachtig in elkaar geweven. Er is drama, de emoties lopen hier en daar hoog op... en toch werd de TV dokter nergens echt geraakt.



Het waarom viel haar pas goed op bij wat naar haar mening de meest briljante scène uit de hele film had kunnen (en wellicht moeten?) zijn. Martine Bijl, de mater familias, heeft haar man verlaten en is ingetrokken in het Hotel American. Daar kijkt ze een stukje uit 'La Dolce Vita' en wel de beroemde Trevi fontein scène. U weet wel, deze:



Even later zien we hoe Martine voor het hotel Américain in de hoofdstedelijke fontein stapt:

Zoek de verschillen

Bron: tvreview. Bij het zoeken van een plaatje uit de film was alleen zijn screenshot te vinden.
Hij bleek al eerder over deze film geschreven te hebben.
Maar wat bij Fellini een moment van extase is, is in Alles is Familie het absolute dieptepunt van moeder de Roover. Zij voelt zich helemaal niet jong en elegant of wild en levenslustig maar oud, uitgeblust en verdrietig. En wat krijgt de kijker mee van dit tragische moment?
Niets meer dan een schampschot. Daar waar het water op Martine neer had moeten kletteren, haar jurk aan haar lijf had moeten gaan plakken en haar kapsel had moeten verfomfaaien in dat kille Hollandse tochtgat, wordt het shot voor het goed en breed begonnen is al afgekapt. Wat een gemiste kans.

Aan het Amsterdamse water lag het niet. De waterpartij in de fontein leek de TV dokter voor de gelegenheid behoorlijk gepimpt zodat het krachtig de hoogte in spoot. Blijft de vraag: wie is verantwoordelijk voor deze gemiste kans en draak van foute timing? Liet het script van Kim te wensen over? Nam de regisseur een knaller van een foute beslissing? Zat de editor te slapen? Of heeft Martine Bijl een anti-longontstekingsclausule in haar contract zitten?

1 opmerking:

  1. Tja die ensemble films. Pulp fiction vind ik een geslaagde, love actually, mash, en the player, zijn ook ok de rest is bagger! Ja, ze zal de theorie van set up and pay of en de juiste timing van plot points goed begrepen hebben, maar als deze onderdeel vormen van een shit verhaal dan schiet je er nog weinig mee op. Je hebt gelijk, de fonteinscène had hem eigenlijk moeten worden. anderzijds is het imiteren van beroemde scènes vaak ook net niks. Op zich had deze opzet kunnen werken als vervolg op de fonteinscene van fellini, maar doordat dit verhaal maar niet opgang komt zit je te wachten op iets wat nooit komt.

    BeantwoordenVerwijderen