zondag 10 augustus 2014

Storytelling

Zolang de mens bestaat, vertelt hij/zij verhalen ter lering ende vermaak. Dingen die je in verhaalvorm overlevert, blijven nu eenmaal beter hangen. Feitjes van de middelbare school zijn veelal in een zwart gat verdwenen (maak de TV dokter niet midden in de nacht wakker om een differentiaalvergelijking op te lossen), maar door de docent vertelde anekdotes staan nog in het geheugen gegrift ("Ik dicteer: In het land der breuken, heerst de gouden regel"). En een goed (of op z'n minst aanstekelijk) verhaal vormt de basis van elk TV programma waar je bij blijft hangen of iedere film waaruit je niet wegloopt.

Hoe belangrijk storytelling kan zijn, bleek maar weer toen de TV dokter gisteren boodschappen ging doen bij de Albert Heijn en daar viel voor... vis met een verhaal. Ze zocht een eenvoudig blikkie tonijn en kwam thuis met het conceptproduct FishTale. Jazeker, de TV dokter ging de dolfijnvriendelijkgevangenheid ver voorbij en zwichte voor 'Tonijn van Ali'.
Veel dichter kun je het gevoel dat je zelf met een hengel in het water zit niet benaderen: Ali Mohamed doet voor de tonijn wat Willem en Drees doen voor de locale aardbei.

Er bleek zelfs een You Tube filmpje te bestaan waarin je Ali aan het werk kon zien.

Hoewel... 

Ali heette nu ineens Hussein. Dat lekkere Maledievse ding waarmee je wel met je billen bloot melk uit een kokosnoot mee zou willen drinken was ineens in geen velden of wegen meer te bekennen. Bovendien moest de TV dokter om kans te maken op die reis naar de Malediven voor de verandering weer eens haar hele ziel en Facebookzaligheid aan de duivel verkopen. Het meest absurde element was echter nog wel het feit dat ze tevens tot in lengte van dagen (want 15 december 2014) het dekseltje van het blik tonijn (dat er zonder dat kartonnetje ineens heel saai uitzag) met de wincode moet bewaren! Is Ali nou helemaal van de ratten besnuffeld? Dat dekseltje wel in elk geval, als het tot na Sinterklaas op het aanrecht moet blijven bivakkeren. Had 'ie die wincode niet gewoon ergens op de kartonnen verpakking kunnen drukken?

De tonijn smaakte overigens niet echt bijzonder. Volgende keer wordt het weer gewoon John West*. Ook daar zit tenslotte een kekke website met een stoere visser achter. Move on over, kapitein Iglo.

* Sorry, Bart van Olphen, de 'sustainable fish lover' achter dit culinaire concept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten