Bron: opium.avro.nl |
Ellen Vogel. Ze deed de TV dokter denken aan haar eigen oma: Niet van gisteren, maar helemaal bij de tijd. Vol levenslust en een niet-zeuren-maar-aanpakken mentaliteit. Zo'n vrouw waarvan je denkt: Als ik oud moet worden, dan graag zo.
Het portret bestond voornamelijk uit interviews. Die werden afgenomen door Cornald Maas. Volgens de TV dokter behoort hij samen met Frits Sissing (als die tenminste iets met musicals mag doen) tot de twee mannen in Hilversum die hun werk echt leuk vinden. Het zal je baan maar wezen: Eindeloos cultuur snuiven en er vervolgens met interessante mensen over praten. Hele hordes werkeloze acteurs doen in het café niet anders, maar zij krijgen er vast slechter voor betaald.
Maas vond en passant en nieuw genre uit: de Pre-Necrologie. Het zal niet onvriendelijk bedoeld zijn, maar zijn voice over kondigde dramatisch aan dat dit 'misschien wel haar allerlaatste televisie interview' ging worden. Lekkere binnenkomer. Om deze uitspraak kracht bij te zetten, was hij ook nog heel veelzeggend gemonteerd boven een shot waarin Cornald en Ellen door een lange tunnel met licht aan het eind liepen.
Zogenaamd op weg naar de kleedkamer in het nieuwe De La Mar,
maar de TV dokter kent haar symboliek!
Afgezien van deze domper op de verjaardagsvreugde was het een mooi monument, met liefdevolle terugblikken van Eric Schneider (die samen met Ellen als Juliana steevast gecast lijkt te worden als prins Bernhard). Met de pijnlijke impact van actie tomaat. Met haar werklust en verbetenheid op de set van 'De Tweeling'.
Het was verdiend.
Want in de woorden van Halina Reijn: "Je helden en heldinnen moet je kunnen vereren".
En Ellen Vogel is een heldin.
Net als oma.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten