Beste Film:
Volgens het publiek won IO Filmproducties (1449 stemmen), die voor het eerst het script los hadden gelaten en <spolier alert> Merel een spannende bijbaan in de escort business en Lieke een coma en trauma als backstory gaven </spoiler>. De nummers twee en drie (Vicie Films - 745 stemmen en Freek Films - 711 stemmen) loadden later up (tenzij Paulien Cornelissen een beter idee heeft lijkt de TV dokter dit de juiste vervoeging van het oer-Hollandse werkwoord uploaden) en konden de achterstand niet meer goedmaken. De TV dokter zal niet in herhaling vallen door weer over het belang van een uniforme stemperiode te beginnen, maar zij is nog steeds van mening dat dit een beter idee zou zijn.
Niets ten nadele van de inzending van IO, maar in haar ogen was de inzending van Vicie Films de onbetwiste winnaar.
Waarom?
Simpel en eenvoudigweg vanwege het feit dat deze verfilming de TV dokter recht in haar ziel wist te raken. Het was niet alleen voor het eerst dat er een EntXP inzending bijzat die dat lukte, het is ook knap aangezien de kijker het script al kent. Dan overrompel je mensen niet zo snel meer. Vicie Films liet dan ook, evenals de meeste teams deze ronde, de creatieve teugels vieren. Waar FreekFilms extra spanning introduceerde door een intrigerende locatiekeuze (waarover later meer), focusten zowel IO als Vicie op de backstory van de karakters. En dat was niet voor z'n tijd, want tot nu toe waren het toch allemaal wat platte karikaturen die snoven, dronken, afpersten en over tieten en tampons praatten.
De TV dokter zal eerlijk bekennen dat zij eerder deze week nog aan TV review toevertrouwde dat zij niet verwachtte dat Vici erin zou slagen IO te verslaan, omdat zij zich niet kon herinneren dat Vicie een sterke Merel had die het lef van Marleen Maathuis zou kunnen doen verbleken. Na het zien van de prestatie van Karlijn Lansink in Deel 5 van Vicie Films neemt de TV dokter alles terug. Met een prachtige naturel en girl-next-door uitstraling zette zij een volslagen geloofwaardige Merel neer.
Links: Remco |
Rechts: Onze eigen Sandra Bullock. |
"Mooi he?" |
Maar hun ware finesse bewezen zij door hun keuze voor flashbacks naar een jonge Merel, die door Remco als koene ridder (in plaats van tragische, passieve held) uit de losse handjes van haar vader werd gered. De reden dat dit vooral goed werkte, komt als u het de TV dokter vraagt door de magistrale wijze waarop deze reddingsactie met intercuts werd versneden met de bedscene van Remco en Merel. Er gierde plotseling van alles door het hoofd en hart van de TV dokter: Liefde voor Remco, die zo dapper het juiste ding had gedaan al die jaren geleden, begrip voor de sterke band die er vanzelfsprekend was tussen Remco en Merel, vertwijfeling of het misschien zelfs klopte dat zij nu op deze wijze uiting gaven aan die sterke band, afkeer omdat Remco beter zou moeten weten, maar bovenal een niet in woorden uit te drukken begrip voor deze twee dolende zielen.
Links: De moeder van die arme, kleine Merel is dood (mooie expositie tegen een poppenkastpop).
Rechts: De moeder van die bevoorrechte Lieke en Tobias wordt gevoeglijk even helemaal vergeten omdat dat de dramatische lijn ten goede komt.
Flashback/Flashforward: Onder het bed versneden met in het bed. Zo doe je dat. |
@Anneka noemde het (overigens omringd door complimenten, voordat de TV dokter ervan beticht gaat worden iets uit context te hebben getrokken) op de EntXP site een filmisch "foefje". En dat is het natuurlijk ook. Net zoals thriller en horrormakers spannende muziek gebruiken (iedereen weet dat het in je eentje prima kijken is naar Nightmare on Elm Street en Scream zolang je het geluid maar uitzet), zouden we Bach en Beethoven ervan kunnen beschuldigen dat zij de emotionele effecten van specifieke akkoorden aanwenden. Maar is daar iets mis mee? Een topfilm is nu eenmaal het resultaat van met groot vakmanschap cinematografisch goochelen voor gevorderden. Het maakt niet uit hoe je de ziel van de toeschouwer weet te raken, als je het maar goed doet.
En dat deed Vicie Films deze keer.
Later deze week meer. De TV dokter bespreekt dan de overige Oscar categorieën, waaronder 'Beste Binnen De Lijntjes Gekleurd', 'Beste Botsing', 'Beste Seks' en 'Beste Nieuwkomer'.
* Wellicht ondervonden IO Filmproducties en Vicie Films hier de respectievelijk nadelige en voordelige gevolgen van hun castingkeuze, waardoor een verhouding waar de sensuele vonken vanaf spatten minder voor de hand lag bij IO's Remco en Merel.
Oh schrik, ik zag ineens mijn (profiel) naam langskomen. Maar ik ben het helemaal eens met de beschouwing hier. Nog 1 puntje: wat ik bedoelde met "foefjes": VICIE gaat steeds helemaal LOS per deel. Dit kan alleen als je de continuiteit van je eigen film vergeet. IO probeert wel 1 film te maken en moest voor Merel een alterego verzinnen. Terwijl VICIEs Merel straffeloos van een ordinaire, leeghoofdige, zuipschuit (vorige delen) naar een integer, emotioneel betrokken meisje (dit deel) ging. Produceren per deel kun je niet (meer) vergelijken met produceren voor de hele film. Maar verder: geweldige bijdrage van VICIE. En dus de terechte winnaar hier... @anneka (Anne Karina Huizinga)
BeantwoordenVerwijderen@script/@anneka:
BeantwoordenVerwijderenFijn dat je het ook hier nog even toelicht. Je hebt gelijk dat Vicie zich aan de eigen continuïteit niet zoveel gelegen laat liggen. Als de TV dokter het zich goed kan herinneren gaf Lieke over bovenop een tampon in een kliko (of hoe de afvalcontainers/vuilnisbakken ook her en der mogen heten), maar in dit deel spreekt zij keurig over een tampon in de wc. Gegeven dit project doet het er inderdaad allemaal niet toe, en inderdaad kan IO straks (tenzij die seksuele relatie tussen Remco en Merel in de volgende delen enorm uit de klauwen gaat lopen, in dat geval hebben zij natuurlijk een steeds groter wordend probleem) een parallele deel 1-8 maken die zo aan de televisienetwerken verkocht kan worden. Naar 'de stijl van de regisseur' (om TV review nog maar eens aan te halen) van Vicie Films blijft het vooralsnog een klein beetje gissen. De TV dokter hoopt alleen dat zij hem in deel 5 hebben gevonden en niet meer loslaten...
Persoonlijk vind ik het moeilijk om mijn reacties te geven op werk van mede-inzenders omdat ik het risico loop als betweterig over te komen, of als Mr. Know-it-all. Mag ik vooraf deze disclaimer alvast neerzetten?
BeantwoordenVerwijderenDat Vicie visueel talent heeft is duidelijk. Ik stak mijn complimenten over de val van de trap ook niet onder stoelen of banken. Ook in hun deel 5 is de opening sterk. De hele sfeer van beelden komt zeker over en werkt. Ook het spel gaat met grote sprongen vooruit en dan met name van Remco. Ook daar heb ik al eerder aan gerefereerd.
Het lef dat ze tonen in elk deel, hun energie en drive om het verhaal naar eigen hand te zetten idem dito. Begrijp me dus niet verkeerd als ik ook een kritische noot wil laten horen.
Ik heb namelijk wel een wat ambivalent gevoel bij hun scenario-oplossing. Daar waar de TV-Dokter geraakt wordt door de Remco-Merel verhouding heb ik een heel ander gevoel.
Merel is slachtoffer van haar eigen vader. Remco is voor haar de vader die ze zelf nooit heeft gehad.
Merel is zo'n beetje op haar kwetsbaarst op zeer jeugdige leeftijd. Remco lijkt dus haar een beschermd 'thuis' aan te bieden en op te treden als zorgzame 'ouder' die het beste met haar voorheeft maar al direct springt het 12 jarig meisje nogal wulps in de armen van de 40+ jarige Remco. Dat kan je haar niet kwalijk nemen maar Remco's reactie daarop wel.
Dat dit alsnog een mooi verhaal kan zijn ben ik me terdege van bewust. In film moet alles kunnen, zelfs een geromantiseerde semi-incestueuze relatie maar daarvoor heb je dan wel alle sympathie nodig wat je niet in 3 scène's kunt opbouwen. Nee, zoals ik het voelde neukt Remco niet alleen met alles dat op de zaak rondloopt, maar ook nog eens met een slachtoffer van vader-dochter-geweld waar hij mijns inziens eigenlijk gewoon misbruik van maakt.
Nogmaals... het spel (de scène op het balkon) kon mij zeker bekoren, maar het onderliggende gevoel ligt bij mij niet lekker. Het valt me dan ook op dat niemand hier al eerder op gewezen heeft.
Overigens vind ik het ook jammer dat de makers zich verder geheel niet laten horen op de site. Ik ben namelijk best benieuwd naar hun beweegredenen voor hun keuzes etc. Maar dat geheel terzijde.
@Stephan: Je disclaimer is luid en duidelijk overgekomen. De TV dokter is blij dat je wederom reageert en interessante argumenten aandraagt.
BeantwoordenVerwijderenJe ambivalentie over hun oplossing is natuurlijk wel degelijk op z'n plek. Sterker nog, hoe langer je erover na gaat denken, hoe meer je met het nare gevoel in je onderbuik blijft zitten dat het natuurlijk totaal niet kan wat Remco daar uit vreet. Maar hetzelfde geld voor de Woody Allen's en andere rare vogels die op deze aardkloot rondlopen. Wat dat betreft past deze uitvoering zelfs uitstekend binnen het genre 'zedenschets' waar Paul tijdens de masterclass op aanstuurde.
Na het praten tegen de handpop en het schuilen onder het bed had de TV dokter daarbij overigens geenszins het idee dat de jonge Merel op wulpse wijze in de armen van Remco sprong. Zij zag alleen een klein en onschuldig kind. Zo zie je maar weer: Het is toch allemaal een kwestie van smaak en persoonlijke interpretatie.
Misschien komt een deel van de vergevingsgezindheid van de TV dokter wel voort uit het feit dat de Remco van Vicie haar 'goede vibes' geeft, waarmee zij probeert te zeggen dat hij door de bocht genomen toch meer 'goedzak' dan 'doortrapte slechterik' uitstraalt.
Even dacht de TV dokter trouwens dat er tussen Remco en Merel niet eerder iets was voorgevallen, gezien de wijze waarop Merel gekscherend "Nou dan kunnen wij mooi verder" en "Nee natuurlijk niet" zei. Maar helaas hadden zij de "Ze weten dingen van me" en "Toch niet van ons" niet geschrapt. Het had de TV dokter zo mooi geleken als hun verhouding pas op dit moment van zwakte begon. Want dat Merel een verstoord beeld van de mannelijke medemens heeft (met haar vader, Remco en Tobias als voorbeelden) is natuurlijk duidelijk. Allemaal slachtoffer van de situatie. Misschien is de TV dokter wel gewoon gevoelig voor de tragiek van het leven en slikt zij dit soort zaken als er een romantisch sausje en goeie muziek overheen wordt gegoten...
Dat incestueuze was mij ook niet ontgaan...maar op de een of andere manier 'pikte' ik het...Hoe kan dat? Dat is dan toch redelijk knap...?
BeantwoordenVerwijderen@script: Precies! Dat vindt de TV dokter nou ook.
BeantwoordenVerwijderenValide punten van zowel Stephan als Doc en script
BeantwoordenVerwijderenDe Lolita-factor is sowieso sterk aanwezig in dit project. Ik denk dat het rare onderbuikgevoel bij de Vicie oplossing in de context van dit specifieke verhaal gewoon erg goed is c.q. de bedoeling. De suggestie dat de leeftijdsgrens al dan niet toelaatbaar is overtreden is het spanningsveld waar iedereen mee speelt. Het moet wringen, dat KAN niet anders met de 18-jarige vriendin van een dochter met een 50/60 jaar oude vader! Het is immers een zedenschets waar de grenzen van het betamelijke in worden opgezocht. Wat dat betreft is een striptease van een (te) jonge meid (voor geld notabene) moreel gezien evengoed dubieus, maar begrijp me goed: dat is precies het idee! "Ik hoop echt dat je je aan de afspraak houdt" heeft ook iets naars. Beide lijnen zijn valide en m.i. bijzonder sterk.
In dat kader refereer ik graag aan de GEWELDIGE film Cloaca! Met (inderdaad Peter Blok) hierbij zien we ook een vader het bed delen met de piep-jonge dochter van een oude studievriend. Overigens is de 'cradle robber' van dienst daar een regisseur.
Deze laatste insinuatie bevalt me helemaaaal niet! Hahaha.
BeantwoordenVerwijderenMaar ik snap ook dit punt. Mijn rare gevoel heeft ook niets te maken met het leeftijdsverschil, of zelfs niet dat Remco in deze een 'vader figuur' is, maar meer dat Merel hier een trauma-slachtoffer is waar je geen 'gebruik' van mag maken. Laat staan misbruik.
Het is ook helemaal waar dat de manier waarop de acteurs deze scène spelen (bijna) alles goedmaakt. De oprechtheid en ingetogenheid maskeert een hoop.
Ik vraag me echter ook af of Ineke, als ze hier achter gaat komen, ook niet direct gaat concluderen dat het ontspoorde gedrag van Lieke wellicht aan Remco ligt omdat hij ook niet van zijn eigen dochter kon afblijven. Het heeft meer voeten in aarde dan een Remco die een geheimpje moet bewaren dat Merel er bijklust als Escortmeisje.
Ik denk dat de actress falls in love with director en vice versa (Basic Instinct?) een film op zich is ;-)))
BeantwoordenVerwijderenAha; ik interpreteerde de opmerking van Merel/Marleen in jullie deal meer als de afspraak dat Remco zijn handjes thuis zal houden... maar zoals je het nu uitlegt is het logischer, nl dat hij niets aan Lieke vertelt ;-)
Ja, klopt wel wat je zegt. 'Beschadigde' tiener verleiden is fouter dan blote tiener kijken. Overigens is exact deze discussie ook wel weer het fascinerende eraan... bloeide er al eerder wat tussen die twee? Hebben ze zich netjes aan de leeftijdsgrens gehouden? Is Remco een viezerik of zijn gewoon het 2 zielen die elkaar vinden (onmogelijke liefde).
Overigens denk ik dat jullie Remco heel anders in het verhaal zit. Hij is veel minder slachtoffer, veel meer in controle en hij blijft moreel meer overeind (ook in vergelijking met Peter Blok, die meer een sul is). Dat werkt als hij straks als hero overeind blijft staan. Ik zou hem straks jullie Remco ook wel een keer emotioneel willen zien ontploffen ;-))) Wat dat betreft is de Vicie-Remco al vrij vroeg 'ontploft'. Jullie Remco zou ook kunnen imploderen. In dat kader kan ik Carnage aanraden. 4 karakters in een drama: 3 ontploffen, 1 implodeert
De suggestie dat Remco (op welke manier dan ook) fout bezig is denk ik de essentie is van dit verhaal. Hij stapelt foute keuze op foute keuze... dat lees ik nu ook weer in deel 6. Remco liegt glashard over de reden dat Ineke dit bod moeten accepteren. De uitkomst zal op zijn best bitterzoet zijn na al dit leed.
Ja het schuurt en het schrijnt. Dit gevoel had ik al bij het lezen van script deel 1 en nu ook weer bij het lezen van deel 6. Je zou dit als bewijs kunnen zien van de stelling; als het begin van een script niet goed is dan wordt het vervolg niet veel beter. Maar is dat erg? Nee! Het past bij dit project waar iedereen met enorm enthousiasme probeert om er nog wat van te maken. Ik blijf optimistisch geloven dat Paul V. en Robert A.T. er nog een boeiende ontknoping aan weten te sleutelen. Betreffende vicie heb ik me daarom ook niet gestoord aan het incestueuze karakter van de relatie Merel/Remco.
BeantwoordenVerwijderenHet bizarre is dat Remco in zijn 'naturel' zoveel sympathie kan trekken, terwijl hij objectief gezien een enorme fladrol is:
BeantwoordenVerwijderen#als man: is systematisch ontrouw met mensen in zijn direct omgeving, waar zijn naasten ook nog eens achter komen
#als vader: 1 kind aan de drugs en drank en de ander heeft socio-pathische neigingen
#als zakenman: heeft zijn bedrijf aan de rand van de achtergrond gebracht en ziet geen goede 'exit' als die voor zijn neus hangt
#als collega: heeft Nadja ogenschijnlijk keihard aan de kant gezet (wat zegt dat over personeelsbeleid van een bedrijf wat dat doet) + en is totaal niet met zijn partners bezig.
#als Don Juan: gebruikt geen condooms, wat op zijn minst riskant, maar ook heel dom is, zeker als je vrouw een kwart van je zaak bezit
@Dokky: "Is Remco een viezerik of zijn gewoon het 2 zielen die elkaar vinden (onmogelijke liefde)."
BeantwoordenVerwijderenTsja, de TV dokter is wel zo'n hopeloze romanticus dat ze op optie nummer twee hoopt.
Het is inderdaad reuze interessant om te zien hoe de castingkeuze meehelpt. Je zegt het mooi: de Remco van Vicie heeft een hele sympathieke naturel, zelfs terwijl hij af en toe een beetje een 'ik-haat-smurfen' gezicht trekt. Heel leuk tegengekleurd dus eigenlijk, net als Peter Blok. Bij Joost Buitenweg geloof je toch eerder dat die Remco in staat is om zelf ook heel wat behoorlijke foute plannetjes te smeden. Die Remco's van Paul en Vicie lijken toch vooral slachtoffer van de situatie. En de Remco's van Nightwork en IO zijn toch meer de pater familias/godfather types. Wat ouder, macht opgebouwd: de Dominique Strauss Kahn's die denken dat ze alles kunnen maken.
Alleen al wat dat betreft is dit een uniek experiment. Waar anders vindt je (slechte remakes daargelaten) dezelfde film zo vaak anders gemaakt? Je zou haast willen dat vijf grote regisseurs zich eens aan zo'n project waagden. Stel je voor!
@TV review
Ik ben het nog steeds niet met je eens dat deel 1 van het script niet goed was. Ik denk wel dat Kim van K. een toon heeft en ook had neergezet die daarna niet is opgepikt en doorgetrokken. Wat dat betreft had natuurlijk gewoon Robert deel 1 moeten schrijven. Of Paul (en het daarna door Robert laten scriptdokteren).
Ik denk dat Kim (goed) heeft gedaan, wat zij kan. Kijk naar Alles is Liefde. Ze gooit 8 jongleerballen in de lucht. Achteraf is dat (te) veel. Het was veel makkelijker geweest als dit een roadmovie was geweest met 1 (of 2,3) hoofdrolspelers. Ieder deel had de community kunnen bedenken: waar gaan we nu heen? Station, winkel, huis, parkeergarage. Een zoektocht naar iets (een sleutel, een ontvoerd persoon, een document, een geheim). Kijk naar hoe Canon het heeft gedaan http://vimeo.com/groups/beyondthestill
BeantwoordenVerwijderenHet leuke van wat we nu met elkaar hebben gecreeerd is dat het een soort puzzeltijd is geworden. Wie vindt het nieuwe, goede stukje...
Wie vindt het nieuwe, goede stukje...ik denk paul verhoeven?
Verwijderen@Dokky:
BeantwoordenVerwijderenZeker, dit kwam ook tijdens de masterclass naar voren, dat dit ensemble-stuk te lastig was. Maar met alle respect: voor puzzeltijd kan ik ook bij een goeie sudoku of ravensburger terecht. Nu blijven er (naar mijn nederige mening) betere verhaallijnen en/of oplossingen liggen. We spelen toch de puzzel van Paul, niet die van de crowd. In elk geval hebben de filmteams nog de vrije hand om hun eigen ingevingen wel naar het witte doek te vertalen. De TV dokter kijkt dan ook uit naar de volgende ronde, want niet al te veel mensen zullen er in slagen badkamers met solatubes te vinden. Al ziet zij ook hier graag haar ongelijk bewezen.
Nou, ik vind iig dat het script zich op een verdacht voorspelbare manier aan de kijker ontvouwt. Alle voorzetjes komen keurig bevestigd stuk voor stuk uit (gezenuw aan deur Merel deel 1 en argwaan Lieke deel 2 blijkt idd verhouding Merel/Remco - het bij toeval? gevonden tampon blijkt iid in deel 6 de bewezen! nepzwangerschap van Nadja etc.) Als dit een puzzel is, dan is het er het wel een HELE MAKKELIJKE en ik mag hopen dat dit een reden heeft...Ik verwacht dan ook een mega plotturn aan het eind van dit project...(of anders schrijf ik er zelf wel een!)
BeantwoordenVerwijderen@script: Ja, een giga plottwist zou wel leuk zijn he? Vooral als je ziet dat gevraagd wordt om een opvallende en intelligente wijze waarop Merel en Tobias' achter de valse zwangerschap komen en dit ontaardt in ouderwets gluren bij de buren. Misschien dat Valentijnsdag de inspiratie vormde voor een romantische Romeo en Julia scène op het dak met de steiger als balkon? De TV dokter heeft spannender dingen gelezen. En vindt het dan trouwens ook raar dat Bahame bij de winnaars staat vanwege een originele vinding die niet is gebruikt in het script. Dan kan zij er nog wel een paar bedenken en dan doelt zij niet eens op haar eigen bijdrage met Volgens Mijn Scenario...
BeantwoordenVerwijderen@zichzelf:
BeantwoordenVerwijderenKlaagzang van de slechte verliezer: Waarbij de TV dokter wil aanvoeren dat Volgens Mijn Scenario ook een scène in de auto heeft tussen Tobias en Merel, nadat Merel Tobias heeft gebeld die ertoe leidt dat ze Nadja gaan bespieden (het loopt wat anders af, maar ja). Waarin nog lekker wat tit for tat zit, in plaats van een plotselinge samenwerking. Waarin ook doorsijpelt dat Tobias het weet van Merel en zijn pa (maar niet zo dik erbovenop). Toegegeven, een scène in een auto lag dik voor de hand. Maar bij deel 2 'wonnen' ook 70 schrijvers die van Tobias een voyeur maakten.
Of was dat alleen bedoeld om podium en zaal in het Ziggo dome vol te krijgen?
Nu, wij gaan toch lekker samen naar de ziggo dome? Ook al krijgen we geen enkele credits meer wegens onze te kritische verhandelingen. Zullen we het eens lekker op kosten van Paul op een zuipen gaan zetten.
Verwijderen