maandag 7 mei 2012

De Wereld Draait Door: Entertainment Experience

Om klokslag half acht zat de TV dokter klaar voor DWDD, want ons aller Paul Verhoeven kwam daar bekend maken wat de titel van ons geliefkoosde, maar tot nu toe naamloze filmproject zou worden. Er waren een paar duizend suggesties, dus keuze genoeg. Risico van het vak, zou de TV dokter haast willen zeggen, want dat krijg je als je de crowdsourcing campagne niet target op een specifieke doelgroep maar op de hele abonnementenkring van De Telegraaf.
Paul zag er wat verfromfaaid uit in zijn zwarte leren jack, maar goed - wat wil je, als je jezelf tot diep in de nacht het hoofd hebt gebroken over de vraag of het 'Vuil Metselwerk', 'Waar Abraham de mosterd haalt', 'Naaiwerk' of 'Man en Macht' moet zijn.

Nadat hij Jack 'spin doctor' de Vries voor had laten gaan, was daar het moment. Matthijs en Paul praatten eerst een paar minuten over "Spetters". U weet wel, de film waarin Renee Soutendijk een pan frituurvet omkeert boven de blote bast van een irritant stuk vreten en waarin verder vooral veel gevochten en gemotorcrossed werd:


Spetters krijgt namelijk een re-release. Morgenavond is de première in Filmmuseum Eye. De TV dokter heeft daar helaas geen uitnodiging voor, en naar het zich laat aanzien zou het ook wel eens niet de laatste film van Paul kunnen zijn die in haar afwezigheid zijn rode loper moment beleeft: Het was de afgelopen week namelijk nogal onrustig in EntXP land, toen bleek dat niet alleen de première datum (waarvoor iedereen al een halfjaar de agenda op 28 mei angstvallig leeg had gelaten) even een week werd verschoven, maar ook dat de film van Paul apart van de user-generated lappendeken in première zou gaan. Afijn, die discussie kunt u hier en hier volgen.

De TV dokter zal eerlijk bekennen dat zij zelfs nog met mensen van gedachte heeft gewisseld over het feit dat het misschien aardig zou zijn om Matthijs en consorten te wijzen op het feit dat er wat gemor klonk in de zoveel geprezen community. Zij besloot wijslijk dat de DWDD redactie dat maar mooi zelf moest uitzoeken. 
Maar wat bleek? Daar was verder geen kritische onderzoeksjournalistiek voor nodig.
Paul bleek zelf meer dan bereid om de plaats en het aandeel van de community in dit geheel goed duidelijk te maken.

Op de vraag van Matthijs: "Hoe heeft dat uitgepakt? U wist tenslotte ook niet wat voor niveau dat was. Misschien was het huisvlijt..." antwoordde Paul eerst nog politiek correct dat hij "Zeer onder de indruk van de moeilijkheden" was. Als eerste moesten de scriptschrijvers eraan geloven. Gelukkig zijn die inmiddels allemaal al wel bekend met het feit dat zij wel "veel goeie ideeën, maar geen goede scripts" hebben geleverd.
Of hij het zelf had moeten schrijven, wilde Jan Mulder weten. "Nou, dat is overdreven" vond Paul.
Matthijs voegt er nog even aan toe dat het ook niet zo raar is, want scenarioschrijver is een vak. Bedankt, Matthijs. De TV dokter was zich hiervan bewust.
Hij had veel moeten ingrijpen, en dat was hondsmoeilijk, maar achteraf gezien "hartstikke leuk".
Pfff, hebben al die scriptschrijvers in elk geval Paul achteraf gezien nog een goed gevoel bezorgd. Wat een opluchting.

Toen was daar het moment om de titel bekend te maken.

ScheetSpel.
Steeds Wel.
Steekspel.

Altijd leuk, een tongue twister als titel. Scenarios schrijven kan de TV dokter volgens Paul Verhoeven dan misschien wel niet, maar zij weet wel dat je alles wat je opschrijft eerst door acteurs moet laten uitspreken, zodat je weet of het ook een beetje lekker bekt.

Tijd om de nagel in de doodskist te schroeven.

Als uitsmijter vertoont Matthijs de scène tussen Merel en Lieke (U weet wel, Merel gaat naar de WC, Lieke ziet dat haar vader Merel een SMS stuurt en ze lokt Merel in de val met de aloude truc "Je hebt je beha laten liggen"). Hij schotelt ons een montage voor van Van Gochproducties, Gwen's Barbies en IO's Fransie en Marleen.

Hmmm, dacht de TV dokter. De vorige keer dat ik die scène van IO zag vond ik 'm beter.
Snel even gechecked op de EntXP site bij deel 5 en de TV dokter durft daar toch wel haar eerste script onder te verwedden dat de scène daar veel beter loopt. Waardoor we dus niet anders kunnen dan concluderen dat DWDD een verknipte versie van IO heeft laten zien (de hele reactie -en dus incassering- van Merel is verdwenen, een essentieel onderdeel van de scène!), zodat we iets voorgeschoteld krijgen dat afbreuk doet aan het daadwerkelijke product. Geen wonder dat Carolien en Gaite in de daaropvolgende "professionele" versie van Paul beter uit de verf komen.

Of Paul nog nieuw talent heeft ontdekt*, wil Matthijs weten.
"Nee", zegt Paul stellig.
"Ik vond die laatste twee meiden wel aardig", probeert Matthijs de carrière van Fransie en Marleen nog leven in te blazen.
"Maar niet goed genoeg", wijst Paul hem terecht.

Meer vragen waren er niet nodig om de bodem onder de hele boel uit te zagen.

Over een ding kunnen we het wel eens zijn.
Ooit zei Steven Spielberg tegen Paul: "Nederland is te klein voor jou".
Na het zien van dit interview durft de TV dokter in elk geval te stellen dat Paul te groot lijkt voor Nederland.


* dat heet natuurlijk "de nieuwe Carice van Houten". Sorry heren. En ja, dromateus, met jouw Tobias wil de TV dokter best een keer een beschuitje eten.

9 opmerkingen:

  1. Hoeveel zou Ziggo betaald hebben voor deze publicity? NeeN....geen enkel kritisch geluid, maar daar is het t programma ook niet naar. De tafel heer/ dame mag af en toe wat 'spannende' vragen naar de overkant slingeren, maar Matthijs zelf blijft altijd gezellig en joviaal. Het is niet voor niets dat politici daar graag aanschuiven/ regeren. Tja...en een BEETJE redactie had toch op z'n minst notitie gemaakt van het feit dat het echte 'steekspel' tijdens dit project zich afspeelde tussen Verhoeven en Brenninkmeijer. In dat licht zie ik dan ook de laatste sneer van Paul over het acteerwerk van Fransie en Marleen....Jammer, jammer....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet alleen kan hij niets opbeurends zeggen over de scriptschrijvers, behalve dat hij 'moest ingrijpen' maar dat dat best leuk was, maar ook van alle acteurs en makers (die wonderbaarlijk niet in de zaal zaten) kon er geen positief woord af. Geen enkel opbeurend geluid hoe leuk of knap het van al die users is om zolang en zo gedreven het filmvak onder de (beginnende) knie te krijgen.

    Niet alleen begaf hij zich op glad ijs door te stellen dat hij zich niet minder voelde dan Spielberg (zijn goed recht) en dat diens kritiek op Spetters hem niet deerde want het was slechts een collega met een andere smaak, maar daarmee ontkracht hij zijn eigen uitspraken over wiens niveau dan ook.

    Hij kapte elke vorm van discussie over de kwaliteit van de inzendingen af omdat hij er niets van kan zeggen. Al in het Veronica programma liet hij zich ontvallen dat hij door zijn assistente erop gewezen moest worden dat er 'een filmpje was' waar het tampon-moment aardig was opgelost. Hoe duidelijker wil je het hebben? De scripts zal hij nog doorgebladerd hebben (daarom antwoordde hij op de vraag hoe het niveau was ook enkel over de scripts) maar de filmpjes heeft mijnheer Verhoeven nooit gezien. Hij kon naar aanleiding van die 5,5 seconden ook zonder te liegen zeggen dat er geen Carice tussen zat. Had hij die overigens ook niet eerst als niet interessant omschreven?

    De Entertainment Experience had geen slechtere woordvoerder kunnen uitnodigen. Het publiek zal met stomme verbazing hebben geluisterd naar die brompot en zich de vraag hebben gesteld waar alleen de boekhouder het antwoord op weet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja stephan ik had natuurlijk nooit mogen schrijven dat jullie deel 6 beter was dan dat van Paul. Dat heeft waarschijnlijk het hele project opgeblazen? Dat er geen verfilmbare scripten bijzaten is klinkklare larie, die waren er wel degelijk, maar paul had een andere filosofie waarlangs het verhaal zich moest ontwikkelen. Het eerste deel van kim van kooten was meer een soap dan een ordentelijk drama. Het idee om er een ensemble stuk van te maken was natuurlijk ook erg slecht en ik concludeer dat zelfs dat niet is gelukt. Ik denk dat indien de besten der besten hadden meegeschreven zelfs dan er geen andere uitkomst was geweest. Nee meneer Verhoeven denkt leuk te kunnen scoren me dank aan de vara, maar zal straks na de premiere een dermate grote lading kritiek over zich heen krijgen dat spetters daarmee vergeleken een cinematografisch meesterwerk is.

      Verwijderen
  3. Nu dicht je jezelf toch echt iets teveel eer toe, Wijnz... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nee hoor ik vergiste me, de besten der besten hebben meegeschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad geen positief woord over de users. Een gemiste kans vind ik. En om Carice van Houten als ijkpunt te nemen voor het ontdekken van nieuw talent, dan is achteraf gezien het experiment bij voorbaat al mislukt.

    Jammer dat altijd weer wordt teruggegrepen naar die 700 scripts voor deel 2. Het klopt natuurlijk, het overgrote merendeel was slecht. Maar deel 2 was niet representatief voor het project als geheel. Het was het eerste deel voor de users, iedereen was nog zoekende naar de richting van het verhaal, heel veel mensen probeerden gewoon wat, de meesten hadden geen kaas gegeten van de stijl waarin een script geschreven moest worden. Daarna daalde echter de bijdragen tot rond de honderd per deel en werd volgens mij het niveau langzaam beter, minder slecht als je denkt in termen van half leeg. Of vonden Paul Verhoeven en zijn dreamteam het niveau van de laatste paar delen nog steeds zo bedroevend laag als de 700 inzendingen voor deel 2? Ik zou het graag eens horen.

    En hoe zit het met de acteurs, regisseurs, componisten? Is daar veelbelovend talent ontdekt?

    Het doel ‘talent ontdekken’ is vooralsnog niet uit de verf gekomen in dit project. Ik ben benieuwd of en hoe daar nog aan vorm wordt gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je bamahe, het is nog erger. Omdat paul heeft gezegd dat er geen nieuw talent te ontdekken viel zijn allen die hebben meegedaan aan dit experiment gebrandmerkt. Immers indien jij nu bij oerlemans aanklopt en zegt hallo ik ben bamahe ik heb meegedaan aan het TEE experiment dan denkt oerlemans oh die man heeft absoluut geen talent want dat heeft paul gezegd. Zo werkt het.

      Verwijderen
    2. Hallo tvreview! Ik sta er toch wat minder cynisch in dan jij. Paul Verhoeven zei niet “ik heb geen talenten gezien”, hij zei ook niet “ik heb talenten gezien”. Hij gaf naar mijn idee simpelweg antwoord op de vraag of er een nieuwe Carice was ontdekt. Nee dus. Het correcte antwoord op de verkeerde vraag. De eigenlijke vraag “heeft u potentiële talenten gezien?” blijft vooralsnog dus onbeantwoord. Dus: alle kansen nog voor ons bij Oerlemans, San Fu Maltha en Spielberg.

      Verwijderen