donderdag 24 mei 2012

Gratis en voor niets

Het gaat goed met 'Steekspel', dat voor de internationale markt is omgedoopt tot 'Tricked'.
The Hollywood Reporter weet te melden dat de film in Cannes inmiddels al aan drie landen is verkocht. Geweldig natuurlijk, maar desondanks bekruipt je het gevoel dat de Community gaandeweg dit proces bij het afval is gezet.

Allereerst is het natuurlijk een teken aan de wand dat we dit nieuws moeten vernemen van een externe nieuws site. Wat nieuws van de redactie zou aardig geweest zijn*, want het is voor de TV dokter ook de eerste keer dat zij straks onder het kopje 'screenwriting' haar naam in Japan, Korea en Frankrijk over het scherm zal zien rollen. Alhoewel... zou het zo ver überhaupt nog komen?

"Verhoeven used social media to gather contributions from fans on the screenplay."**

Dat klinkt nauwelijks als een film die van begin tot eind user generated was. Maar de afgelopen weken is al wel duidelijk geworden dat die crowd langzaamaan is verworden tot speelbal in de handen van Veronica, FCCE en Ziggo. De TV dokter kan zich in elk geval maar moeilijk aan die indruk onttrekken. Noem het een onderbuikgevoel dat zich afvraagt of er vanaf het begin open kaart is gespeeld.

Na het afblazen van de premiere op 28 mei en het verplaatsen van de hele handel naar 4 juni is niets meer ondernomen. De galajurk hangt stof te vangen, maar kan zoals het er nu uitziet gevoeglijk weer terug in de kast. Het ziet ernaar uit dat de community met open ogen in een PR-val is gelopen die als enig doel heeft gehad iets meer schwung aan het nieuwste cinematografische project van Paul Verhoeven te geven.

Tricked. Hoe toepasselijk!

* Dat geldt overigens voor wel meer dingen. Waarom vieren we niet groots het succes van IO's 'Lotgenoten', dat met Paul mee mocht naar Cannes. Je zou dit toch het grootste succes vanuit de crowd kunnen noemen, maar hierover is ook maar mondjesmaat informatie te vernemen. Zit ook IO zelf inmiddels achter de gesloten deuren van het establishment?


** Overigens leert een zoektocht dat de crowd van sommige persuitlaten wat meer credit krijgt. 
Zo is elders te lezen dat "the film’s storyline was partially created by the general public".



10 opmerkingen:

  1. Triest maar waar.... afz. Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja...tijd voor een eigen project van de crowd, misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Zit ook IO zelf inmiddels achter de gesloten deuren van het establishment?"

    Behalve dat ik na het hele traject even in een facebook/twitter dip zit kan ik je geruststellen dat ook richting ons niets over dit succes van Tricked is gemeld. We hebben ook geen idee of onze film als "package" of misschien zelfs als "stand-alone" is mee verkocht of dat we op een stick in de prullenbak in het Palais de Festival zijn blijven liggen.

    Ik geef de organisatie na het goede gesprek van vorige week, waarin we de kansen voor onze film hebben besproken, uiteraard wat extra speelruimte maar kan me goed voorstellen dat nu na wekenlange stilte en enkel obligatoire meldingen de verwachtingen erg laag geworden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben natuurlijk geen reclame mannetje, maar ik vraag me af welk masterplan, welke marketing strategie er door TEE/FCCE wordt gevolgd. Ik bedoel het karakter van dit project was toch om de community te laten excelleren? Zonder hen was er immers geen entertainment experience geweest en ook geen tricked geweest. Op de nieuwsite wordt gesproken over pre sell, dat lijkt mij een voorverkoop waar partijen ook weer zo vanaf kunnen. Vanuit amsterdam is er echter geen damagecontrol, de community word boos dus ik vermoed dat inmiddels de mailtjes over de oceaan vliegen naar de presell kopers om hen in te lichten over de ware aard van dit projekt.

      Verwijderen
    2. Een pre sale is bindend hoor. De term wordt bijvoorbeeld ook gebruikt als een distributeur interesse heeft in een (nog te maken) filmproject en er al geld in investeert (bijvoorbeeld als deel van het te vergaren budget). In dit geval lijkt het me dat ze de film op basis van wat ze er nu van gezien hebben (temp track muziek etc.) al hebben aangekocht.
      Persoonlijk denk ik dat voor sales de community van minder belang is. Ze zullen de film puur op Pauls naam hebben verkocht en op het format. Niet op de feitelijke users input, hoewel Lotgenoten natuurlijk ook gewoon goed drama is.

      We wachten de eerstvolgende berichtgeving nog maar even af. Lang kan het niet meer duren voordat ze duidelijk moeten maken dat 4 juni niet doorgaat, Ik hoop dat er dan ook enige duidelijkheid komt in wát er precies gebeurd is in Cannes en of dat voor betrokkenen nog 'gevolgen' heeft.

      Verwijderen
    3. Nou, de TV dokter heeft in ieder geval alvast een rekening geopend waarop zij de miljoenen die zij dankzij haar bijdrage aan dit project gaat verdienen zal gaan storten!
      Oh... wacht... Daar stonden vast ergens kleine lettertjes over...

      Maar voor wat betreft de opmerking van Stephan: Inderdaad, dames en heren EntXP, mogen wij er dankzij uw stilzwijgen inmiddels stilzwijgend van uit gaan dat wij op 4 juni de regie over onze eigen agenda kunnen voeren?

      Verwijderen
  4. Graag zou ik ook nog even onder de aandacht willen brengen dat er door EE gerommeld is met deel 6.
    IO stond bovenaan. Gevolgd door kamerdagen en multivision.
    Veel mensen zijn volgens mij nog gewoon in de veronderstelling dat IO de winnaar is.
    In stilte heeft marantz (die op de 4e plek stond) toen gewonnen.
    Dit omdat (volgens EE) er illegale stemmen uit India uitgebracht waren. Waardoor IO, multivision en kamerdagen eruit lagen.
    ERG frappant dat deze drie blijkbaar alledrie tegelijk het idee hadden om illegale stemmen uit India te werven?? onzin natuurlijk.
    Bij vraag om deze (verzonnen) illegale stemmen af te trekken van het totaal, en de legale stemmen over te houden, kreeg ik geen antwoord van EE, en mijn reacties rondom dit gebeuren werden regelmatig verwijderd door EE.
    Vraag jezelf af of dit verwijderen, stilhouden, en niet antwoorden nodig was geweest als EE zoals ze zelf pleiten, zuiver was geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity or ignorance."
    (Hanlon)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk, doorgaans zit nergens slechte wil achter. Dat wil niet zeggen dat het process niet vatbaar is voor verbetering.

      Verwijderen
  6. Beste TV Dokter, het Paul Verhoeven project had inderdaad een extra dimensie moeten geven aan die honderden enthousiaste mensen die hun hart en ziel aan dit project hebben gegeven. Ik behoorde ook tot die groep. Echter na een reeks onduidelijke uitlatingen, diskwalificaties, veelvuldig niet doorgaan van beloftes heeft me doen besluiten afstand te nemen van dit project. Met pijn in mijn buik. Achteraf zie ik dat de doorzetters in dit project die geloofden in een goede afloop alsnog de deksel op de neus hebben gekregen. Ik stel me nog steeds de vraag waarom ze zoveel mensen zo in de kou laten staan. Al deze mensen zijn filmfans, makers, componisten, acteurs, schrijvers etc en een aantal van hun zullen ook in de toekomst misschien een gelijkwaardige positie hebben als Paul Verhoeven momenteel. Geef die mensen hun prijs en kom je beloften na dan weet ik zeker dat al die negatieve frustraties van veel (oud) deelnemers een positieve wending aan zal nemen.

    BeantwoordenVerwijderen