zaterdag 8 oktober 2011

Topmanager Gezocht #4: All I want for Christmas

bron: http://www.zappen.nl
De zon scheen uitbundig, deze eerste dagen van oktober. Desondanks liggen de pepernoten en gevulde speculaas alweer weken in de winkel, zodat de TV dokter zich dagelijks met ijzeren zelfdiscipline langs de desbetreffende opstelling moet zien te loodsen.

"Dan kunnen we ook wel iets leuks met kerstartikelen doen", moeten Aad Ouborg en consorten gedacht hebben.

Bovenstaande is een grapje (behalve dat van de ijzeren zelfdiscipline). De TV dokter weet natuurlijk best dat er al tijdens de zomerwende over lichtjes in de boom wordt nagedacht. Net zoals een modeontwerper zware truien zit te breien voor zijn wintercollectie terwijl de mussen van het dak vallen, zit ook een kerstproductenbedenker steevast een seizoen of twee scheef. Er is dus zelfs haast bij geboden voor de zeven overgebleven Toppers!


Voor het eerst begon het er bij Topmanager dan ook een beetje op te lijken. Teams Daadkracht en Shared Value kregen een volwassen uitdaging voor de kiezen en de opdracht slaagde er eindelijk in het niveau kinderfeestje-meets-bezigheidstherapie te ontstijgen.

Na de verplichte twee-minuten durende rehash die de aflevering van vorige week samenvat (zo spannend als 'Gisteren in GTST...' gaat die toch nooit worden), ontvangt het team temidden van de kerstkaarten en adventskalenders in een gezellige hier-is-het-365-dagen-per-jaar-kerstwinkel in Amsterdam de aanwijzingen van Aad: Binnen zes uur moeten ze op de proppen komen met een creatief en inventief non-food kerstproduct. Ze moeten dat niet alleen bedenken en ontwerpen, maar ook een prototype ontwikkelen en dat vervolgens pitchen bij drie grote inkopers. Het team waarbij de meeste bestellingen worden geplaatst, wint.

En dus besluiten team Eef (met Gidion, Tamara en Rogier) en team Niek (met Sophie en Francisco) om in de santekraam van kerstkitsch te blijven hangen om zich daar te laten inspireren. De Vrede-Op-Aarde spirit zit er meteen goed in. Tamara zegt ernaar te streven om geen ruzie te gaan maken met Gidion en ook Gidion heeft besloten dat hun persoonlijke desaffiniteit een zakelijk success niet in de weg mag staan. Bah, wat een volwassen houding. Helaas voor de kijker, geen drama dus deze week.

Team Eef besluit al snel tot het maken van een omgekeerde paraplu die als naaldenopvangbak dienst moet doen, terwijl team Niek er nog niet helemaal uit lijkt te zijn als de dames en heren het terrein van het 'protolab' oplopen. De TV dokter wist overigens niet dat dit bestond, maar de Nederlandse Orde Van Uitvinders (kortweg NOVU) heeft een laboratorium voor prototyping in Utrecht, waar volgens hun website "uitvinders, productontwikkelaars, onderzoekers, kunstenaars en studenten" terecht kunnen om prototypes te vervaardigen. Ook team Eef en team Niek mogen daar met zo'n geweldige 3D printer aan de slag. Zover is het echter nog niet, eerst moet er gebrainstormd worden.

Eef geeft direct het woord aan Rogier, die de naaldentrechter al helemaal voor zich ziet en het gevaarte linea recta door de strot van de rest van het team duwt. Maar 'hij staat er wel en het team gaat met hem mee', aldus de spion van Aad.

Niek geeft aan de eigenlijke pitch die later moet volgen belangrijker te vinden dan het productidee zelf. Toch raadt hij zijn team even aan om out-of-the-box te denken en de eigenschappen van een olifant toe te passen op een kerstproduct. Dit leidt er in eerste instantie toe dat het team op de proppen komt met het 'briljante' (zie hier de post over Ivo Niehe: die classificatie kun je wederom beter aan je klanten overlaten) idee om mensen via Facebook aan de hand van een eigen 3D tekening of schets een gepersonaliseerd kerstkado te laten maken. Het voorstel sneuvelt bij gebrek aan een brede doelgroep. Francisco, nog steeds denkend aan die olifant of aan wat hij heeft gehoord toen hij eerder in Amsterdam op zijn knietjes team Eef aan het afluisteren was, komt met een beter (de TV dokter zou haast zeggen het briljantere) idee: "Denk aan een boom. Die is toch lelijk aan de onderkant? Waarom ontwerpen we niet iets dat die lelijke onderkant kan verbergen?"
Aha, de TV dokter begrijpt het al. Een soort olifantenschoen. Heten die dingen geen Uggs?
Francisco is nog niet klaar: "En waarom niet iets ontwerpen dat je het hele jaar door kan gebruiken? Met een klik-systeem. Iets met magneten?"
Kijk nou, dat is aardig! Zo wordt toch nog aan ex-teamlid Danny, die immers in de magneten zit (deze reclame ontvangt Danny gratis van de TV dokter, waarvoor geen dank), gedacht. Wat een charmante geste.

Team Eef is al toe aan het marktonderzoek. Een naaldenopvangsysteem blijkt al te bestaan, zo weet een (naar de TV dokter vermoedt) kerstbomenboer een brutaal tutoyerende Tamara door de telefoon uit te leggen. Het heet een doek. Da's heel wat anders, besluit team Eef en dus is het tijd voor een productnaam.

Wij introduceren: De Naaldvanger en de Wrap it. Dress my Tree. Click it. Cube Me. Gelukkig, we zijn eruit. Tijd voor de 3D printproeven.

Bij team Niek gaan de ervaring van de universiteit (Niek) en de straat (Francisco) goed samen. Ondertussen zit Sophie er wat verloren blij. Zij is niet creatief en deze opdracht is dus zeg maar niet echt haar ding. Bij team Eef zit de samenwerking verder wel snor. Tamara en Gidion werken gebroederlijk aan de pitch, Eef aan de prijs en Rogier komt al snel terug van de 3D printer met een prototype annex hondenkraag.

bron: http://www.hondenpups.com



Over hondenkragen gesproken, hoe geweldig is deze "Comfy Cone"? Zowel qua idee als qua naam als qua marketing?
Het helpt natuurlijk ook als je er een adorable puppy in moet persen, in plaats van een olifantenpoot of kerstboomstam...




Niek (nee Sophie, niet Niels) werpt zich op om te pitchen. Bij team Eef heeft Gidion zichzelf vandaag nog niet genoeg horen praten en dus stelt hij zich kandidaat om de pitch voor De Naaldvanger te verzorgen en weet daarmee nog net de totale hegemonie van Rogier bij dit project te voorkomen.

Maar goed dat het eerste idee van team Niek (de personalized christmas presents via social media) al vroeg is gesneuveld, want de drie grote inkopers zijn niemand minder dan strenge ouwe lullen van Online Warenhuis Wehkamp.nl, Het Kruidvat en De Marskramer. De TV dokter dacht dat die laatste keten al jaren failliet was en de overige twee roepen ook meer setjes-ganzen-in-het-raamkozijn en comfortabel Anni Rolfi ondergoed in de herinnering dan vernieuwende kerstcadeaus. Dat was dus met het oog door de (kerstboom)naald, voor team Niek.

Terwijl Tamara voor Online Warenhuis Wehkamp.nl demonstreert dat je De Naaldvanger heel makkelijk om de stam van je kerstboom kunt trekken als je deze even over je knie legt, pitcht Gidion voor zijn doen nog vrij gecontroleerd de inkoopprijs (1 euro 80) en beoogde verkoopprijs (4 euro 35) van het product.

Niek staat ondertussen met het angstzweet in elke lichaamsholte voor de inkopers van Het Kruidvat en probeert stijfjes een ingestudeerd verhaal dat herinneringen oproept aan spreekbeurten op de lagere school op te hoesten. "Cube Me is het product dat de onderkant van de kerstboom kan omhullen". Geen pitch om over naar huis te schrijven, maar het designproduct zelf is zo onaardig nog niet. Wel een beetje duur: Inkopen voor 6 euro 80 en verkopen voor 14 euro 99.
In de gang geven Sophie en Francisco toe dat ze allebei uberhaupt nog nooit hebben gepitcht, en dus mag Niek (die 'goed in presenteren' is) het bij de andere klanten ook gewoon blijven proberen. Oefening baart kunst jongen!

Team Eef staat al weer bij De Marskramer. Het enthousiasme voor het eigen product neemt zienderogen toe. Afvallende naalden zijn niet alleen een Nederlands probleem, er is wereldwijde potentie voor dit product! Zo heeft Marskramer het nog nooit bekeken.

Ook over de Cube Me leren we steeds iets nieuws. Hij kan uit elkaar (door die magneetjes, natuurlijk) en er zit LED-verlichting in en... oeps! Het verkeerde printje is uitgedeeld aan de klanten. Stomme misser. Niet meer maken! Online Warenhuis Wehkamp.nl vindt het allemaal wel een beetje duur. En hoe staat het met zaken als exclusiviteit? En over hoeveel aantallen praten we?

Zowel team Eef als team Niek zijn ervan overtuigd 40.000 producten aan de man/vrouw te kunnen brengen. Vraag de TV dokter niet waarom. Dat is vast iets wat je leert op managementschool.

Op naar Het Kruidvat. Gidion en zijn Naaldvanger worden onderbroken door de Kruidvatmeneer nadat hij twee keer op zijn horloge heeft gekeken. Let je een beetje op de tijd? Gidion weet zich (ere wie ere toekomt) nog charmant uit de situatie te redden door de pitch persoonlijk af te sluiten met 'De Naaldvanger: Steeds verrassend, altijd voordelig'. Maar ja, spreekt de Kruidvatmeneer zijn vertrouwen in de Nederlandse burger uit: Ze zullen toch denken "wat kost een stofzuigerzak en wat kost dit product en hoe groot is het probleem?". En bedankt, Kruidvatmeneer.

De TV dokter vindt Niek er ondertussen niet enthousiaster op worden. Tijdens zijn laatste pitch bij De Marskramer staat hij er nog steeds wat ongemakkelijk en een beetje geïntimideerd bij. Zijn pogingen de klant bij de pitch te betrekken (een goed teken, volgens de Ouborg spion) leveren ook al weinig op: "Vindt u niet dat de onderkant van een kerstboom niet mooi is afgewerkt?" Nee, De Marskramer vindt die onderkant juist mooi. Tot overmaat van ramp is Sophie er in geslaagd om voor de tweede keer op rij de verkeerde hand-out (die met de missende pagina) uit te delen. Hoe stom kun je wezen. De Cube Me wordt weer mooier: LED-verlichting met wisselende kleuren. En een afstandsbediening erbij. De Marskramer vindt al die nieuwerwetsigheid maar onnodig duur. Francisco probeert het allemaal toch nog een beetje binnen de 21e eeuw te houden door aan te kondigen dat de promotie van het product via You Tube en social media zal verlopen, met daarnaast wat banners en flyers en promotiemateriaal voor in de winkel. "Cube Me verlicht uw kerst en de kerst van uw klanten!"

Maak me gek. Waar kan de TV dokter zo'n 'multifunctionele kerstboomstamverfraaier' kopen?

Op naar de boardroom. Daar aangekomen ziet iedereen er weer prim and proper uit. Ze kunnen wat de TV dokter betreft allemaal zo aan het kerstdiner aanschuiven. Alleen Rogier heeft een Von Trapp outfit aangetrokken waardoor hij zo weggelopen lijkt bij een Sound of Music sing-along event.

Aad Ouborg verraadt waar het team tijdens het brainstormen en bij de productontwikkeling echt aan had moeten denken: 'Deze kerst heerst er crisis. De mensen blijven thuis en daar moet het gezellig zijn. Dat biedt veel kansen voor winkels om iets te verkopen. Daarom hebben jullie deze opdracht gekregen.'
Noem haar gek, maar de TV dokter denkt dat dit kansen biedt voor de Cube Me! Die verlicht tenslotte de kerst van de klanten!

Maar nee hoor. Eef (onzeker en niet besluitvaardig, volgens Rogier), Gidion en Tamara (niet samen huppelend door de opdracht) en Rogier (de geestelijk vader van De Naaldvanger) hebben zowaar De Marskramer zo gek geregen om per winkel 24 naaldopvangers te bestellen. Dat zijn 6000 stuks en als dat een beetje verkoopt willen ze er voor 2012 nog eens 10000 hebben. De TV dokter voorspelt dat De Marskramer in 2013 alsnog failliet is. Het Kruidvat noemt De Naaldvanger 'een oplossing voor een probleem dat geen probleem is' en Online Warenhuis Wekamp.nl wil liever iets decoratiefs en gezelligs dan een functioneel product.
Niek, Sophie en Francisco zijn er daarom wel in geslaagd Online Warenhuis Wehkamp.nl enthousiast te krijgen (die vonden het een fantastisch product), al zouden die nog wel aan de functionaliteit en de inkoopprijs willen sleutelen voor ze een order van 2500 stuks zouden plaatsen. De Kruidvatmeneer vond de markt voor de Cube Me te klein. Bij de Marskramer waren ze weliswaar 'heel enthousiast' maar misten ze 'gezelligheid en nostalgie' en vonden ze het 'teveel design'. Let op haar woorden: Uiterste houdbaarheidsdatum 2013, zegt de TV dokter.

Aad ('Als ik Cube Me hoor denk ik aan een ijsblokjesmachine') verklaart team Eef tot winnaar. Rogier huilt alsof hij zojuist een gouden medaille heeft gewonnen na het afleggen van een triatlon door storm en regen en moet zelfs even de gang op om zijn emoties weer de baas te worden. Hij geeft aan 'echt trots' te zijn op deze prestatie. Labiel gevalletje. Kan nog leuk worden als die volgende week een hele nacht moet doorhalen. Oeps, spoiler alert!

Op basis van zijn eigen mensenkennis (Sophie 'komt heel krachtig over, maar ze is het niet') en feedback van zijn spionnen ('De klanten waren erg onder de indruk van de presentatie technieken van Niek.' Heeft de TV dokter soms andere beelden te zien gekregen?), geeft Aad te kennen dat Francisco het heeft gered. Hij heeft weliswaar 'grote steken laten vallen als het aankomt op marketing' (huh?) maar heeft een 'enorme drive en potentie'. Ook Niek mag nog even blijven, want ook al heeft hij 'het niet waargemaakt als projectleider', Aad 'was weer onder de indruk van je verweer in de boardroom' (huh?). Helaas, helaas. Sophie ('een powervrouw in sales') heeft Aad de afgelopen opdrachten 'te weinig spirit' laten zien en mag naar huis.

Zalig kerstfeest!

2 opmerkingen: