maandag 25 juni 2012

Rock of Ages

De TV dokter durft te zweren
dat dit 'm was.
Zonder u een al te gedetailleerde blik in haar psyche te gunnen, durft de TV dokter hier wel prijs te geven dat haar liefde voor film begon met 'Annie' en daarna stevig wortel vatte met 'The Sound of Music'. Voor haar geen 'Wham' of 'Doe Maar' aan de muur. De eerste poster boven haar bed kwam uit de Margriet in plaats van uit de Hitkrant en toonde een lachende Aileen Quinn.
Lange tijd waren movie musicals not done (uitschieters als Dirty Dancing daargelaten), maar daar lijkt misschien een kentering in te komen. Nog even wachten en dan zien we Hugh Jackman als prisoner 24601 (a.k.a. Jean Valjean) in 'Les Miserables'.
Dat wordt smikkelen en smullen.




Tot die tijd zullen we het moeten doen met 'Rock of Ages', de stage-to-screen adaptation van iets wat Off Broadway begon. Ook daarin geen mindere goden: Tom Cruise vervult de hoofdrol en kruipt in de huid van rockgod Stacee Jaxx. Tel daarbij op een cast die verder bestaat uit Catherine Zeta-Jones, Paul Giamatti, Russel Brand en Alec Baldwin en een verzameling 80s hits om u tegen te zeggen, en het totaalplaatje lijkt iets waar je je nauwelijks een buil aan kunt vallen. Jammer maar helaas is er het nodige mis met Rock of Ages.

Allereerst het grootste pluspunt van de film: Tom Cruise. En niet alleen vanwege zijn strakgespierde lijf, dat de TV dokter nu zonder nadenken over die vertederende glimlach van het weeskind op de slaapkamermuur zou plakken. Cruise maakt in deze film nog maar eens een keer goed duidelijk dat we hem al zijn rare Scientology ideeën maar moeten vergeven, omdat hij nu eenmaal een groots acteur is.

Sex, Drugs and Rock 'n' Roll
Helaas dringt die realisering zich vooral op vanwege het feit dat de rest van de cast uiterst magertjes afsteekt naast deze filmgod. Alles aan Cruise ademt Stacee Jaxx. Elke vezel in zijn lijf, iedere blik in zijn ogen zeggen sex, drugs en rock 'n' roll. Alles uit zijn mond, of het nu gesproken of gezongen is, klinkt vol overgave. Hoe anders is dat bij Alex Baldwin, die in een fout sitcom sfeertje blijft hangen. Topacteur Giamatti lijkt zich out of place te voelen. En Russell Brand is al zodanig een karikatuur van zichzelf dat daar weinig winst te behalen valt. Als we dan toch moeten kiezen, wordt de enige andere aardige prestatie neergezet door Malin Akerman, die een journaliste van Rolling Stone magazine speelt in een rol die wel en heel vette knipoog naar 'Almost Famous' en Kate Hudson is. En zo wordt Stacee Jaxx, het meest absurde karakter uit de hele film, vreemd genoeg het enige mens van vlees en bloed.

Kalverliefde
Omdat er ook (en met 'ook' bedoelt de TV dokter 'voornamelijk') jong publiek naar de bioscopen gelokt moet worden, is door de film een flinterdun Footloose-meets-Dirty-Dancing verhaaltje gevlochten. Sterker nog, zelfs de actrice die in de onlangs uitgebrachte remake van Footloose de rol van Ariel vertolkte, Julianne Hough, werd gestrikt voor de rol van small-town-girl-who-wants-to-make-it-in-LA. Helaas verbleekt het acteertalent van deze wulpse blonde jongedame naast eerder genoemde grote namen als sneeuw voor de zon en ook Diego Boneta (de mannelijk helft van de jonge love interests) voegt weinig meer doe dan puppy dog eyes.

Mede dankzij deze suikerzoete tienerverhaallijn wekt 'Rock of Ages' af en toe de indruk meer op Nickleodeon dan op MTV thuis te horen. De afwikkeling van deze spanningsboog zie je van mijlenver aankomen. Daar kunnen zelfs Tom Cruise in optima forma, de grootste 80s hits en een paar goed gesneden mash-ups (denk bijvoorbeeld aan "We Built This City" en "We're Not Gonna Take It") niets aan veranderen. Illustrerend voor het overheersende 'been-there-done-that' gevoel is het feit dat voor de grootste emotionele uitsmijter en grand finale wordt gekozen voor het nummer "Don't Stop Believing". Een rock musical met Tom Cruise die moet leunen op het nummer dat door Glee uit de vergetelheid werd getrokken, maakt zich er wel heel makkelijk van af.

Cosmopolis

Bron: De interwebz
De TV dokter neemt haar woorden terug.

Ook in de bioscoop zouden voorbespreking, naslagwerk en een paar handige pointers af en toe niet misstaan. Zij bezocht 'Cosmopolis', de nieuwe David Cronenberg met Robert Pattinson, dacht geregeld: "waar zit ik in vredesnaam naar te kijken", maar bleef toch geïntrigeerd.



Cosmopolis vertelt het verhaal van een jonge, veel te rijke jongeman die in zijn limousine (maatje tank-meets-spaceship) door de straten van New York rijdt.

Zijn doel?
'A haircut'.
In een goed verhaal zijn de stakes altijd high, maar vreemd genoeg volstaat deze queeste.



De geschiedenis herhaalt zich:
De internet bubble burst van 2000
laat zich moeiteloos vertalen
naar de huidige crisis.
Houdt het dan nooit op?!?
Tegen deze achtergrond van als-je-haar-maar-goed-zit, brokkelt niet alleen de maatschappij (buiten de geluiddichte limo voltrekt zich een als Occupy vermomde Apocalyps) maar ook de façade van Eric Packer steeds verder af. Na afloop was de TV dokter een beetje moe, een beetje verbaasd en een beetje in de war. Ongeveer zoals ooit na het zien van de allereerste Matrix. Alle symboliek liet zich pas na enige reflectie duiden.

Overdadige actie of visueel geweld ontbreken in Cosmopolis, maar de TV dokter belooft dat dit prostaatonderzoek u nog lang zal bijblijven.
Kortom: Deze Cronenberg is het aanzien stukken meer waard dan 'A Dangerous Method'. Al is wat psychische ondersteuning en/of een goed gesprek na afloop wel aan te raden, want u zult er nog wel even over blijven nadenken. Zij zet in elk geval het boek van Don DeLillo waarop de film gebaseerd is op haar leeslijst.

maandag 18 juni 2012

Macbeth: Dierlijke instincten

Bron: TGA
De TV dokter heeft haar bewondering voor Fedja van Huêt hier nooit onder stoelen of banken gestoken*. Zij keek dan ook verlangend uit naar de voorstelling van Macbeth door Toneelgroep Amsterdam, waarin Fedja de titelrol vertolkt en waarvoor zij op het nippertje het nagenoeg laatste kaartje wist te bemachtigen.
Op de eerste rij.
Dat kon dus slechter!
Even vreesde zij haar avondje uit gejinxed te hebben, door nota bene tegen een Engelsman het stuk gewoon 'Macbeth' in plaats van 'The Scottish Play' te noemen, waarna de tram niet reed, zodat zij uiteindelijk met de tong op de schoenen de Stadsschouwburg binnen kwam rennen om vervolgens de bezoekers op de stoelen naast haar te horen zeggen: "We hebben ons ouwe kloffie maar aangetrokken, want we horen dat er nogal wat bloed de eerste rij bereikt". Nu wil de TV dokter niet beweren dat zij zich voor ieder toneelavondje exorbitant opdoft, maar om nou te zeggen dat haar outfit direct de Zak van Max in kon, was ook wat overdreven. U begrijpt, de sfeer zat er meteen lekker in en de verwachtingen waren meteen hooggespannen.

Anders dan bij een film, waar de TV dokter zich graag laat meevoeren en verrassen door wat komen gaat, en waar het zelden een toegevoegde waarde heeft om van te voren te weten hoe het allemaal afloopt**, wil het bij theater nog wel eens helpen om wel in het programmaboekje te kijken. Interpretatie en persoonlijke visie van de makers zijn daar tenslotte zo belangrijk, dat je al snel dingen mist of denkt "huh, wat bedoelen ze daar precies mee?" Jezelf even van tevoren op de hoogte stellen van de invalshoek, is in dat geval een toegevoegde waarde. Het biedt de toeschouwer de mogelijkheid om alle symboliek in al haar pracht een praal te herkennen, te bewonderen en te waarderen. Sterker nog, alles als een verrassing over je heen laten komen, kan soms zelfs tegen je werken***.

Helaas leek de Stadsschouwburg speciaal voor het Holland Festival wat minder geroutineerde kaartjescontroleurs te hebben ingeschakeld, en dus liep het publiek nogal te hoop op de trap en kreeg de  TV dokter geen programmaboekje. Nu had zij wel genoeg kennis van meneer en mevrouw Macbeth om te weten waar het verhaal naartoe ging, dus dat zou wel goed komen. Bovendien was het een mooie gelegenheid om onbezoedeld door uitleggerij van de makers en onbevlekt door krantenrecensies zichzelf een mening te vormen van wat zij daar voor zich zag, op het toneel. Misschien zit zij ernaast, misschien slaat zij de spijker op z'n kop. Wie zal het zeggen...

De Macbeth van TGA lijkt zo ontsnapt te zijn uit een veteranenziekenhuis. Denk Tour of Duty, Born on the Fourth of July, the Hurt Locker en al die documentaries over jonge Amerikaanse jongens die het leger ingaan en daar hun innerlijke moordmachine ontdekken. Fedja van Huêt slaagt er ogenschijnlijk moeiteloos in om elk laatste restje mooie man in de kleedkamer achter zich te laten en transformeert in een gespierde testosteronbom. Weg trouwe hondenogen, hello Mr. Incredible Hulk. Als een man die nauwelijks het stadium mensaap ontsnapt is, het bovenlijf steeds vooroverhellend, staat hij op de speelvloer. Hans Kesting, die toch ook een lijf heeft om u tegen te zeggen, steekt er haast als een schrille bonenstaak bij af. Als dat geen theatraal optisch bedrog van de bovenste plank is, dan weet de TV dokter het ook niet meer.
Lady Macbeth, toch de kwade genius in het verhaal aangezien zij het is die haar man aanzet tot moord, hoeft in dezen niet veel uit te richten. Het huwelijk lijkt overigens zijn beste tijd wel te hebben gehad, en geeft de indruk te zijn ontaard in een sado-masochistisch rollenspel, waarbij de echtelieden niet met maar ook niet zonder elkaar kunnen. Dit is het soort mensen dat stiekem kinderen kidnapt en jarenlang in de achtertuin houdt, daarbij zowel zichzelf als de wereld voorhoudend dat alles tiptop in orde is. Lady Macbeth is een en al masker**** en Macbeth zelf eindigt uiteindelijk als een geïmplodeerde huls, glazig voor zich uit starend. Een ontzielde Arnold Schwarzenegger in een halve foetushouding.
Echt meeleven kun je niet, met dit monster. Het is hooguit MacDuff die tegen het eind nog een gevoelige snaar weet te raken. Wie dat ook doen zijn de violist en de countertenor/percussionist, die als twee verdwaalde zielen uit een Noord-Koreaanse marsband de perfecte combinatie van zielestrelen en lamenteren laten horen.

Voeg daaraan toe een flinke lading potgrond, de bloedsomloop van een hele koe*****, en het nodige wapentuig en je blijft met een niet al te aardige nasmaak achter. Als dit de menselijke inborst is die overblijft in de strijd om het bestaan, dan schetst dat een behoorlijk treurig apocalyptisch beeld. Maar daar hadden we Shakespeare niet voor nodig. Het willekeurige 8 uur journaal volstaat in dezen ook...


* Waarbij zij wil aantekenen dat deze bewondering al lang geleden wortel schoot en bovendien ontstond in het theater. Waarmee zij wil proberen om u, waarde lezer, te overtuigen van het feit dat zij meer is dan een Overspel groupie. Fedja is een topacteur. Etcetera, etcetera. Dat hij ook gewoon heel easy-on-the-eyes is, beschouwt zij als een aardige bijkomstigheid. 


** In elk geval bij de eerste keer kijken. De TV dokter raadt iedereen aan om daarna de Sixth Sense nog eens een keer te zien om te kijken hoe knap het allemaal gedaan is.


*** Zo zag de TV dokter een paar weken terug 'Husbands', ook van TGA. Gedurende de hele voorstelling vroeg zij zich vertwijfeld af: Waar zit ik in hemelsnaam naar te kijken! Wat een schurende, tergende, trekkende ellende. Waarna zij meteen plaatsvervangende schaamte voelde voor Barry Atsma en consorten, want het ensemble van TGA van een trekkende voorstelling beschuldigden is natuurlijk geen akkefietje. Maar wat bleek tijdens een nagesprek met de acteurs? Dat dit precies de bedoeling was. Waarna het schaamrood nog verder de kaken besteeg, want natuurlijk laat deze topcast een voorstelling niet zomaar trekken. Het idee alleen al. Waarmee de TV dokter dus gezegd wil hebben, dat het had geholpen als zij van tevoren even goed had gelezen dat dit een puberale mannen-onder-elkaar boel zou worden. Niet dat het leuker geweest was om naar te kijken, maar ze had in elk geval het geheel op waarde kunnen schatten. Aan de andere kant: Het was natuurlijk wel uitzonderlijk knap dat de voorstelling er zo goed in geslaagd was de TV dokter na afloop de zaal met walging te doen verlaten. Jammer dat dit haar meer dan 30 euro had gekost, maar dat terzijde.




**** SPOILER ALERT: Een verrassend goed masker trouwens. De TV dokter dacht bij het zien van Chris Nietvelt alleen maar de hele tijd: Wat is het nummer van jouw plastisch chirurg, want dat is verdraaid goed gedaan! Dat afpel-gelaat kwam echt als een volslagen verrassing, zelfs op rij 1.


***** Het moet gezegd, wie vooraan zit kan maar beter een schietgebedje opzeggen in de hoop dat Hans Kesting zijn zakken nepbloed niet een paar centimeter te ver naar voren de lucht in gooit. 

Waarschuwing voor alle slechte schrijvers: Mind Your Characters!

zaterdag 9 juni 2012

Kunststukje

De TV dokter heeft niet genoeg verstand van voetbal om het een afgang te noemen, maar erg veel hoop geeft deze eerste 'prestatie' van Oranje de burger niet. Het lijkt haar dat niet alleen de kenniseconomie en innovatie in Nederland gevaar lopen, maar dat ook het sportieve verval een feit is.
Daarom een voorbeeld van een prachtig, innovatief kunststukje waardoor wij ons allemaal maar eens goed moeten laten inspireren.
Ook de balkunstenaars.

dinsdag 5 juni 2012

Daar zit muziek in (3)

Onderstaand fragment uit 'The Holiday' introduceert een belangrijk gegeven: Het fenomeen 'theme'.


Elk belangrijk karakter uit een film heeft er een: Een gevoelige vertolking van de ware aard, diepste ziel en zuiverste essentie van het personage. 


Bridget:


Rose:



Rocky:


Jack Sparrow:


Princess Leia:


De TV dokter zou willen dat ze er ook eentje had (om Jack Black te parafraseren: Using only the good notes, of course...), om haar op droeve dagen bij te staan. Want op de momenten dat het er echt op aan komt, heb je weinig aan een burgerservicenummer, vingerprint of irisscan om je te vertellen wie je bent. Dan helpen alleen een gevoelige piano, een treurige viool en een opzwepende hoeveelheid koper om de moed erin te houden.

maandag 4 juni 2012

Daar zit muziek in (2)


Toeval?

Juist nu de TV dokter na moet denken over muziek en de dramatische betekenis daarvan, hielp de actualiteit een beetje mee. Op Nederland 2 was zondag een hele documentaire gewijd aan een enkel muziekstuk: de Canto Ostinato van Simeon Ten Holt. 
Een Nederlandse componist, die liever zijn stramme lijf weer zou willen zien fietsen dan zijn compositie tot in de eeuwigheid laten doorklinken. Een compositie trouwens, die volgens een van de geïnterviewde pianisten eigenlijk heel simpel is: Laat je hand vanuit een losse pols een beetje ontspannen op en neer wapperen en zo op de piano terecht komen en je vingeres vallen als het ware op de juiste toetsen. Je hoeft ze alleen nog maar een beetje heen en weer te bewegen. En, zo sprak de pianist, het is zo'n natuurlijke houding, dat je daar uren mee kunt doorgaan. Dat komt dan goed uit, want een opvoering van de Canto duurt voor je het weet drie uur. In elk geval is het lang genoeg om er een kind op te baren (aldus een mevrouw) of tijdens de balletles op de toneelschool te mijmeren over de toekomst die voor je ligt (aldus Halina Reijn).


De Canto raakt mensen. En dus was het stuk voor een excentrieke dame de reden, zo niet de directe aanleiding, om haar burgerlijke leventje en relatie vaarwel te zeggen en helpt het een architect ontspannen tijdens lange autoritten. De vergelijking met Bach's Goldberg variaties werd gemaakt. 

De TV dokter heeft zowel voor als na de uitzending naar de Canto geluisterd. En zij moet heel eerlijk zeggen, dat ze er geen Zen gevoel aan overhield. Eveneens gaf het haar niet de moed haar huidige betrekking op te zeggen, haar veilige en bekende bestaan achter zich te laten en de wijde wereld in te trekken. Grote stukken waren prachtig, daar niet van, maar de dissonante passages lieten haar met een misselijkmakend, unheimisch gevoel achter. En na verloop van tijd werd zij vooral zenuwachtig van de muziek. Is er iets mis met de TV dokter? Mankeert er wat aan haar emotionele antennes?
Of valt er toch ook over muziek te twisten?

zaterdag 2 juni 2012

Daar zit muziek in (1)

De afgelopen week stond de TV dokter op het punt om haar 100e follower binnen te halen op Twitter. Een mooi aantal, want dat zijn er toch altijd 99 meer dan die eerste waarmee zij begon. Desondanks past vooralsnog bescheidenheid: Lady Gaga heeft er inmiddels tenslotte meer dan 25 miljoen. Toch was dit moment te bijzonder om zomaar voorbij te laten gaan. In een poging het aloude Kinderen voor Kinderen lied "Geld dat heb je niet nodig, je ruilt toch met elkaar?" eer aan te doen, besloot de TV dokter dan ook een beloning aan te bieden in de vorm een vrucht van haar pen: Een column over een onderwerp naar keuze voor die illustere 100e follower.

Juist.
Zij had er geen rekening mee gehouden, dat een EntXP deelnemer (klasse hard kern) die het crowdsourcen inmiddels goed in de vinger heeft followers zou gaan werven, zodat zijn eigen verzoek gehonoreerd kon gaan worden:


Iets over de muziek? Navraag leerde dat Luuk* het idee had dat de muziek en componisten uit de Entertainment Experience op de blog van de TV dokter enigszins ondergeschoven kindje waren gebleven. En hij was benieuwd naar haar gedachten. 
Nu moet gezegd: Luuk heeft een punt. De TV dokter denkt dat zij doorgaans zinniger dingen te zeggen heeft over acteerprestaties, subteksten en spanningsbogen dan over muziek. Maar aangezien deze 100e follower (welkom, @jacquelinbr) inmiddels hetzelfde verzoek heeft geplaatst, gaat de TV dokter de uitdaging graag aan.

Vanavond houdt de TV dokter het echter nog even bij de DVD box van The West Wing, die sublieme serie van de hand van Aaron Sorkin waarvan zij nog een keer opnieuw aan het genieten is. Een serie die overigens een begin-tune heeft die alle gevoelige snaren bij de toeschouwer weet te raken. Waardoor je meteen patriottistisch de hand op het hart legt, uitbarst in een begeesterde vertolking van de Star Spangled Banner, je Nederlandse paspoort met liefde in zou willen ruilen voor een Amerikaanse, de Stars and Stripes wilt hijsen en POTUS direct elk bombardement op onwelwillende naties wilt vergeven. En die bovendien genoeg ruimte vrijmaakt in je hart om tegelijkertijd tot over je oren verliefd te zijn op zowel Sam Seaborn als Josh Lyman én Martin Sheen.


Zucht... 
Nee, dat muziek een krachtig communicatiemiddel is, daarvan hoeft de TV dokter niet overtuigd te worden. Rest natuurlijk de vraag: Zit er een dergelijke sublieme vondst in de inzendingen van de Entertainment Experience? Op die vraag moet de TV dokter u het antwoord nog even schuldig blijven. Josh Lyman wacht.

* U weet wel. Luuk. De soundtrack winnaar van deel 5 en deel 7? En de man achter de TEE blues!