zaterdag 31 december 2011

On The Seventh Day Of Christmas...

... wenst de TV dokter al haar lezers een goed uiteinde (denk aan die veiligheidsbrillen bij het vuurwerk afsteken!) en een uitmuntend 2012.

En onthoud:



En bovendien:

vrijdag 30 december 2011

zaterdag 24 december 2011

Stille Nacht

TSO Photography maakt de meest schitterende timelapse video's. Dit is een mooie voor als het buiten bewolkt is en wij de sterrenhemel op kerstavond niet kunnen zien.

De TV dokter wenst al haar lezers een verrukkelijk kerstfeest!


The Mountain from TSO Photography on Vimeo.

vrijdag 23 december 2011

De 7 Beste Films voor in de Kerstvakantie

Meer dan een week vakantie zit er de komende feestdagen niet in voor de TV dokter, maar zij gaat zich dan ook wel helemaal onderdompelen in de kerstsfeer. Al is het maar cinematografisch gesproken. Voor wie een soortgelijk aangenaam verpozen wel op prijs kan stellen presenteert zij daarom exclusief:
De 7 Beste Kerstfilms*.
Overigens in vrij willekeurige volgorde, want de TV dokter kiest alleen het beste voor u uit.
En om de feestvreugde helemaal te vergroten, heeft zij ervoor gezorgd dat u hiervoor niet eens naar het theater hoeft, maar gewoon met een kop warme chocolademelk onder een dekentje op de bank kunt blijven zitten. Wel eerlijk de DVD kopen of On Demand kijken natuurlijk. Downloaden is zóóó 2010...


1. The Holiday





Gelooft u de TV dokter: Deze trailer doet geen recht aan deze romantic comedy. Wie dat ding gesneden heeft kijkt dit genre duidelijk niet voor z'n lol. Alles klopt. Het script. De sfeer. De montage. De cameos. De voice overs in het hoofd van Amanda. De acteurs. Jack Black slaagt er zowaar in niet irritant te zijn. Jude Law is zo om op te vreten dat we voor de duur van de film gevoeglijk kunnen vergeten dat we hem eigenlijk een overspelige eikel moeten vinden, en over de prestaties van Cameron Diaz en Kate Winslet hoeven we ons natuurlijk geen zorgen te maken. Bovendien onthoudt de trailer ons een belangrijke verhaallijn, waarin het Oude Hollywood weer even herleeft. Dus zien.


2. Bridget Jones



Mocht u de TV dokter voor wat betreft The Holiday niet geloven, kijk dan naar deze trailer en oordeel zelf. Weer zo slecht gesneden. We weten immers allemaal welk juweeltje er achter deze welhaast anti-reclame schuilgaat. Bridget Jones is en blijft een topper. Waarom? Vanwege Renee Zellweger, van wie je pas doorhebt hoe goed ze hier speelt als je andere dingen van haar gaat kijken. En vanwege Colin Firth, natuurlijk. En vanwege zijn woorden die elke man in zijn arsenaal versierpogingen zou moeten opnemen: "Because I like you. Just as you are." En zelfs vanwege Hugh Grant. Want een ding moet je hem na geven. Een enkele uitzondering daargelaten, kun je alle films waar hij in zit moeiteloos over-and-over-and-over-and-over again kijken. Niet alleen deze, maar ook Four Weddings And A Funeral en Notting Hill. Kom op, probeer het maar, zet Music And Lyrics nog een keer op en release your inner 80s popstar!

3. Love Actually



De moeder aller lichte ensemble films. Natuurlijk kijk je deze film voor de lol. En voor Laura Linney. Maar daarnaast zou hij verplichte kost moeten zijn voor alle Entertainment Experience deelnemers. Zo doe je dat dus. Kijk daarna nog eens naar 'Alles is Liefde' (de geslaagde Nederlandse variant). En kijk dan naar het vreselijk mislukte 'Valentine's Day' om te zien wat er in die laatste film allemaal niet klopt. Leerzame kost. De TV dokter gaat deze exercitie een dezer dagen nog eens herhalen met New Year's Eve. Zij vreest het ergste. Maar gelukkig  is er dan altijd Love Actually om op terug te vallen. Om niet alleen het vertrouwen in de liefde, maar ook in de ensemble film te herstellen.

4. While You Were Sleeping



Twee woorden: Bill. Pullman. Samen met Sandra Bullock in optima forma. En eindelijk een trailer die 'the promise of the premise' laat zien. Met een goed stel bijrollen. Want niets beter dan oude ooms en tantes die zich met zaken gaan bemoeien.

5. The American President



De TV dokter zou deze film alleen al in dit rijtje willen zetten zodat zij de loftrompet kan steken op screenwriter Aaron Sorkin. Wat een geluk dat die man het acteren vaarwel heeft gezegd. The American President geeft ons een geweldige sterrencast (naast Michael Douglas en Annett Benning zien we onder andere Martin Sheen en Michael J. Fox), een stevige portie romantiek en daarnaast een verhaal waar je ook gewoon je hoofd nog bij moet houden omdat anders al het gelobby en de achterkamertjespolitiek langs je heen gaan. Toegegeven, niet echt een kerstthema, maar hij speelt rond de jaarwisseling en er ligt sneeuw bij Camp David. Dus wat maakt het dan nog uit.

6. Sleepless in Seattle



Zo goed als Meg Ryan en Tom Hanks hier waren, waren zij daarvoor en daarna samen daarna nooit meer. En dat terwijl zij nauwelijks in dezelfde scène zitten. Wat kan de TV dokter nog meer zeggen. It's... magic. (En vooruit, dan mag als toegift nog best een keer When Harry Met Sally worden gekeken...)

7. Die Hard



Ja, je zou het haast vergeten, maar Die Hard speelt op een kerstborrel. En hij staat speciaal op de lijst voor al die mannen die de nummers 1 t/m 6 van de lijst zonder protesteren hebben meegekeken.


* De TV dokter is zich ervan bewust dat 'Beste' een beladen woord is. En dat er klassiekers, zoals "It's a Wonderful Life" ontbreken. Helaas. Je kunt niet alles hebben.

dinsdag 20 december 2011

Hart tegen Hard: Over en Uit?

Zijn laatste woorden? "Ik vind je prachtig..."
Elk jaar brengen de Amerikaanse television networks in september, tijdens het zogeheten 'Pilot Season' hun nieuwe series op de buis. Series waarvan zij stuk voor stuk hopen dat ze het nieuwe paradepaardje van de zender gaan worden.
In de praktijk is dat voor de meeste echter niet weggelegd en voor wie niet genoeg kijkers aan zich bindt valt aan het eind van het eerste seizoen onherroepelijk het doek.

Als kijker verbindt je daarom hart en ziel met het nodige risico aan zo'n serie. Want tegenover elke 'Lost' staat een 'Flash Forward'. Tegenover elke 'Star Trek The Next Generation' staat een 'Defying Gravity' of 'Life on Mars'. Tegenover elke 'Life goes on' staat een 'My So-Called Life' of een 'Joan of Arcadia'.
De Nederlandse kijker blijft dit soort ellende vaak bespaard, aangezien in eerste instantie alleen de succesvolle series van overzee worden aangekocht. Helaas kunnen wij sinds maandag aan dit rijtje toevoegen: Tegenover elke 'Castle' staat een 'Hart Tegen Hard'.

De TV dokter is voor haar nieuwsgaring wat dit betreft aangewezen op zappen.blog.nl, waar te lezen valt dat afgelopen maandag het doek is gevallen voor de romantische misdaadserie. Kennelijk heeft de tweede kans die de TV dokter deze serie wilde geven, niet mogen baten.
Helaas gokten de schriptschrijvers op een meerseizoenenproject en dus deden zij precies wat zij moesten doen: Zij eindigden met een cliffhanger. Thomas en Ava zitten samen opgesloten in de donkere, potdichte ruimte in een oud fabrieksgebouw. En we weten allemaal wat er gebeurt met opposites-attract hoofdrolspelers in dergelijke gevallen: Die staan op het punt elkaar eindelijk hun liefde te verklaren of op z'n minst aan het hopeloos romantisch aangelegde kijkersvolk die langverwachte kus te geven!
Niet de minsten gingen Thomas en Ava daarin voor.

maandag 19 december 2011

Sunday Night Fever: Live Show 3

Alsof nog even benadrukt moest worden dat we hier te maken hadden met een talentenjacht voor een show met het woord "koorts" in de titel, toverde RTL de wekelijkse uitzending van Sunday Night Fever om in een ware ziekenboeg.
De TV dokter zat tijdens een groepsdansnummer net gefocust naar Marcel S. te kijken, die van nature al wat stijfjes danst, omdat ze zich afvroeg of zijn rug het wel zou houden. Daardoor viel het haar aanvankelijk niet eens op dat Joey daar wel erg lang buiten de maat stil op de grond bleef liggen.

En toen bleek ineens dat alles echt live was. Wat betekent dat er van alles kan gebeuren en dus ook een hoop kan misgaan. Daar lag de gedoodverfde favoriet met een van pijn vertrokken gezicht geveld op het podium. Camera er vol bovenop. Sterker nog, het was een van de betere shots uit de reeks tot nu toe. Coaches erbij, Jan Kooijman (coach van het andere team nota bene) die om een dokter in de zaal riep. 'Knie uit de kom', gonsde het aan alle kanten.
Een pluim voor Chantal Janzen, die alles professioneel in de hand hield en rustig commentaar bleef geven tot de regie het wijze besluit nam om naar de reclame te gaan.

Tot overmaat van ramp bleek, toen de uitzending eenmaal was hervat, dat Alessandro een virale keelontsteking had. Niet de eerste keer dat een kandidaat last heeft van zijn keel. Meestal krijgen ze dan extra hard applaus en een complimentje omdat er niets van te horen was. Zo niet vandaag. Hij zong twee zinnen (nou ja, zong is een duur woord. Hij kraaide als een ouwe raaf die zo'n vijftig jaar teveel whisky had gedronken en daarbij ook nog eens stevig had gerookt), waarna de zangpartij over werd genomen door de band en hij zich slapjes door het speciaal voor de gelegenheid in een nieuw mambo jasje gestoken "De Meeste Dromen Zijn Bedrog" heendanste. Het was meer So You Think You Can Dance's Worst Nightmare. Wat een afgang.
Het bleek hem te zijn afgeraden vanavond op te treden, maar hij wilde toch. Normaal gesproken zou de TV dokter zeggen: dat is dapper. In dit geval dacht zij: Jongen, was toch lekker in bed gebleven... Bij het commentaar van de coaches neemt Jan Kooijman moedig de schuld op zich: Het lag aan hem dat de dansact niet stond als een huis. Weer een puntje erbij voor Kooijman.


zondag 18 december 2011

The Entertainment Experience: Paul draait door!

Bron: EntXP
Net als de filmers in het land moet Paul Verhoeven zelf elke paar weken geloven aan een strakke deadline. En dus verscheen afgelopen week zijn verfilming van deel 2 zowel online als op televisie bij Veronica. Anders dan de andere filmteams, heeft Paul het grote voordeel dat hij de eindregie kan blijven voeren over het totaal product. En dat betekent dat hij nog naar lieve lust kan sleutelen aan voorbije delen. Daarmee wordt dit project inderdaad een leerzaam "kijkje onder de motorkap".

Zo kan een oplettend oog zien dat de toilet-scene van Wim en Fred (voor de niet ingewijden: dat klinkt stukken spannender dan het is) er in Paul's huidige versie van deel 1&2 iets anders uitziet dan in zijn oorspronkelijke versie van deel 1:

Deel 1 - oorspronkelijk: Wim pist op de brandende brief in de pot.
Deel 1 - nieuw: Fred bonst op de deur.
Wat is de reden voor deze verandering? Vonden Paul en de editor, net als de TV dokter, dat het shot van de pissende Wim niet helemaal optimaal was? Is het daarom gesneuveld in de eindmontage? Of was dit shot altijd al bedoeld als een tijdelijk opvullertje, omdat de cast en crew er simpelweg nog niet aan toe waren gekomen om de rest van de scène te filmen?


Deel 1 - nieuw: Of misschien had de productie wel gewoon per abuis
de rookmachine een week te laat besteld. Dat kan natuurlijk ook.

Dit laatste lijkt aannemelijker, gezien de mededeling die ons in het oorspronkelijke deel 1 werd gedaan:



Overigens is er al weer aan die volgorde geschoven, want de gespannen dialoog met Fred volgt direct op het verbranden van de brief, nadat Fred met de WC deur naar binnen is gevallen. Pas daarna gaan Lieke en Merel aan de coke. Dat moest ook wel, want zo lang konden Wim en Fred daar natuurlijk niet bij die WC deur in de wacht blijven hangen.

Deel 1 - oorspronkelijk: Ook dit shot van Nadja, die in de gang moed
verzamelt om naar binnen te lopen, nadat Ineke heeft gezegd
"Remco gaat het enig vinden om je weer te zien"
heeft de definitieve versie niet gehaald. De TV dokter vermoedt
dat dit is omdat het hieraan voorafgaande ophangen van haar jas,
waarbij Ineke met de kadootjes staat de wachten,
kostbare seconden opvreet zonder iets toe te voegen aan het verhaal.

zaterdag 17 december 2011

The Entertainment Experience: Haastige Spoed...

Met nog een kleine zes dagen te gaan tot de volgende deadline, druppelden de afgelopen dagen gestaag de verfilmingen van deel 3 en de scripts voor deel 4 binnen op de site van de Entertainment Experience.

Ook de TV dokter schreef dit keer mee, samen met medeblogger TV review, in het speciaal hiervoor in het leven geroepen schrijverscollectief 'Volgens Mijn Scenario'. Hoewel elke vorm van opbouwende kritiek en iedere stem vanzelfsprekend op prijs worden gesteld, zijn deze niet bindend. Het is aan Paul Verhoeven en Robert Alberdingk Thijm om deze unieke bijdrage op waarde te schatten.

Hoe anders is het bij de verfilmingen van deel 3. Op het moment van schrijven zijn er welgeteld zes binnen. Voor de eerste twee, van IO Filmproducties en Nightwork Films, staat de teller op 662 en 621. Nu zijn deze inzendingen onmiskenbaar van hoge kwaliteit. Daarbij voeren beide teams volop actie. Alle stemmen zijn dan ook zeker verdiend. Maar... de TV dokter kan zich toch niet aan de indruk onttrekken dat het helpt om als eerste een verfilming in te sturen. De stemlijnen zijn tenslotte voortdurend open, dus hoe langer een inzending op de site staat, hoe meer er gestemd kan worden.

Y-as: Het aantal stemmen
X-as: Aantal dagen op de site
De TV dokter wil niet zeggen dat er een causaal verband is, maar die twee stippen daar rechtsboven zijn de inzendingen van IO Filmproducties en Nightwork Films (negen dagen online).

Het feit dat Gwen's Barbies (zes dagen online) ondanks een prachtige behind the scenes op Veronica in de onderste regionen blijft hangen, wijt de TV dokter aan een voorliefde voor acteurs van vlees en bloed (maar wat zou zij zelf graag een deel met barbies in het user-generated eindproduct zien).



Voor iemand die nu nog een inzending gaat uploaden, hoe sterk verfilmd ook, lijkt het een haast onmogelijke opgave om die achterstand nog in te halen. Al ziet de TV dokter hier natuurlijk graag haar ongelijk bewezen.

Toch pleit de TV dokter bij @EntXP voor een heroverweging van de stemprocedure: Waarom het stemmen niet pas openen een week voor de deadline? Wel zo eerlijk voor de teams die pas later kunnen draaien, of over iets minder middelen beschikken.
Er is echter nog een tweede, veel belangrijker reden: Het zou bij alle teams de druk wat van de ketel halen. Niemand zou zich gedwongen voelen om haastwerk af te leveren. Zo zouden ook de koplopers IO Filmproducties en Nightwork Films (want laten we eerlijk wezen, zoals de zaken er nu voorstaan wordt het user-generated eindproduct een een-tweetje tussen deze twee teams) de tijd kunnen nemen om hun allerbeste kunnen af te leveren. Want hier en daar laten ook deze teams wat steekjes vallen. Misschien heeft dat niets met tijdsdruk te maken, misschien lopen ook zij gewoon tegen de grens van hun kunnen aan. Maar gezien de inventiviteit die door beiden in de afgelopen delen al getoond is, zou de TV dokter graag zien waartoe zij in staat zijn als zij het zichzelf zouden kunnen toestaan om nog een week langer de tijd te nemen, voor nog wat meer post-productie of een extra take.

Toevoeging op 18/12/2011: Zie bijvoorbeeld de recente inzending van Viciefilms. Een waar meesterwerk. Want nu we weten dat het user-generated eindproduct qua continuïteit toch een broddelwerkje gaat worden, kunnen de teams maar beter hun beste creatieve kunnen laten zien in de individuele inzendingen. En dat is hier goed gelukt. De spanning die wordt opgeroepen op de velden met de flashback tussen Wim en Remco, de mooie overgang van Ineke die de foto verknipt naar het knapperende haardvuur en vooral het weer bijkomen van Lieke, gefilmd vanuit haar POV: Hele grote complimenten van de TV dokter, die al haar lezers oproept om te stemmen op deze inzending!

dinsdag 13 december 2011

Fan Video

Met dank aan Twitter en @ReneMioch kwam deze boven water:



Aardige beelden, maar qua song haalt hij het niet bij deze all time favorite van de TV dokter: Bree Sharp's 'David Duchovny':

zondag 11 december 2011

Sunday Night Fever: Live Show 2

Bron: RTL
Bij RTL4 vonden ze alleen een blinde camera-man niet genoeg, en dus mocht vanavond tevens een dove geluidstechnicus de scepter zwaaien over de audio tijdens de tweede live uitzending van Sunday Night Fever. Aangezien we nog een week of twee te gaan hebben voor het overal Vrede Op Aarde moest zijn, besloten de vier coaches ook nog eens goed verbaal met elkaar op de vuist te gaan en flink modder heen en weer te gooien. Voeg eraan toe dat Chantal was gestyled door een kleuter die ook klanten in de Warmoesstraat heeft en achteraf gezien is het niet eens zo gek dat de overgebleven tien kandidaten op het podium om aandacht kwamen schreeuwen.

Helaas gebeurde dat vals. Waar het nou precies aan lag is bij het ter perse gaan van deze post nog steeds niet duidelijk, maar er werd nauwelijks zuiver gezongen. En dat terwijl er het nodige professionele vakmanschap op het podium staat. Mocht dat podium u overigens bekend voorkomen, dan kan dat. Want deze show, die 'te duur' was om door de AVRO gehouden te worden krijgt bij RTL als decor gewoon het afdankertje van de Voice of Holland. Ze halen nog net de hand-met-microfoon van de sokkel en pleuren daar een John Travolta silhouet op, maar daar houdt alle creativiteit dan ook meteen mee op.

De klachten over de commerciële opvolger van 'Op Zoek Naar' waren vanavond op Twitter dan ook niet van de lucht en er leek en masse slechts een geluid op te gaan: Of stoppen met deze ellende, de hoofdrol aan Joey geven en met alle betrokkenen maar eens goed nadenken over hoe de kijker (en deelnemer, niet te vergeten) serieuzer genomen kan worden of deze zoektocht linea recta terugsturen naar de AVRO.

Carlo Boszhard, of all people, was de enige die durfde te zeggen dat er vals gezongen werd. Die uitspraak deed hij na het nummer van Deon en Alessandro. De eerste stond er als Italiaanse George Michael bij, de tweede straalde me een partij leeghoofderigheid uit waar de TV dokter vanaf wil wezen, maar dat zal hoogst waarschijnlijk niemand zijn opgevallen omdat hij zich met zijn sixpack een weg naar de volgende ronde baande. Kim-Lian zat gelukkig ver genoeg bij Carlo vandaan om hem niet naar de keel te vliegen, want zij beschuldigde hem van 'poep in de oren' en vond het optreden juist 'een orgasme voor haar oren'. Carlo probeerde het tegen het einde van de uitzending nog een keer en zei dat er over de hele linie slecht was gezongen. Zelfs Mathijs, zijn 'parel', moest het ontgelden want ook hij kon beter zingen dan hij had gedaan, zo vond Carlo. Totaal hysterisch trok Kim-Lian nog een keer van leer. Arme Carlo. Misschien biedt het hem troost dat hij heel twitterend Nederland en de TV dokter aan zijn zijde kan scharen.

Als we het geluid en camerawerk achterwege laten, want door het belabberde niveau (te hard en te onrustig) van die twee componenten ontaardde elk optreden in een bad trip, was het eerste nummer van Marcel S. en Colin, die een Queen nummer ten gehore brachten, best in orde. Marcel zal nooit een discokoning worden, maar heeft een hogere gunfactor dan Christopher Max en zal dus nog wel even in de race blijven als het aan het publiek ligt en Colin wist te melden dat hij niet zomaar uit een rockband is geplukt, maar een jarenlange musical opleiding inclusief ballet heeft gedaan. Dat bood perspectief! Bovendien moest zijn petje af van Julie en kijk nou. Daar stond een stoere jongen met een heerlijke stem die het nog ver kan gaan schoppen.

Zoals gezegd ontaardde de vertolking van 'Take a bow' door Alesandro en Deon (die zich had geschoren) in een catfight tussen Carlo en Kim-Lian, gevolgd door een overschreeuwd 'Beat It' door Javan en Marcel V. die zijn haren plat en glad naar beneden gestyled had gekregen zodat hij een paar jaar jonger leek.

De heren mochten even hun mond houden en hun krachten meten in een heuse dance battle. Gelukkig is er met deze groep heren ook met het geluid uit nog een hoop lol te beleven. Waar is de kalender voor 2012?

Ook Mathijs en Joey, met 'Fame' wisten niet te verbloemen dat er iets helemaal mis was met het geluid, maar ze sloegen zich er zoals verwacht professioneel door heen. Tot slot waren daar Daniel en Jurriaan, met een vrij ingetogen vertolking van Paul de Leeuw's 'Ik wil niet dat je me bedriegt'. Waar Willem Nijholt Jurriaan gecomplimenteerd zou hebben met zijn duidelijke articulatie en verstaanbaarheid, krijgt hij nu op z'n kop omdat het voor de televisie teveel zou zijn. Teveel techniek voor een televisieprogramma. "Als ik nou in Carré achterin zou zitten...." zegt Carlo. Daar ging het toch om? Of staat Saturday Night Fever straks alleen in de kleine zalen? Wat een drama deze reeks.

Nog even een lekker groepsnummer om te genieten van de soepele heupen en wat warmte de huiskamer in te blazen in deze koude decembermaand, Carlo en Kim-Lian bekvechten nog even en dan zijn de lijnen gesloten. Wanneer het Nederlands publiek gaat stemmen gebeuren er vreemde dingen, zie de huidige situatie in Den Haag.
En dus zijn bij Carlo en Julie Marcel S. en Joey door. Zij kiezen er daarnaast natuurlijk voor om Mathijs te houden en maken daarna de onbegrijpelijke keuze om Daniel te redden en Colin naar huis te sturen. Maar hij gaat gewoon door. "Bam!" in zijn eigen woorden.
Bij Jan en Kim-Lian blijken Javan en Deon veilig. Zij houden daarnaast Alessandro, als die tenminste geen longontsteking heeft opgelopen door de tweede helft van de uitzending voortdurend met open hemd rond te lopen. Gesteld voor de keuze om Marcel V. of Jurriaan te redden, kiezen zij uit deze twee doorgewinterde professionals voor Marcel. Dat kan de TV dokter ze niet kwalijk nemen.

Als de heren volgende week nog steeds duetten gaan zingen, uitgevoerd als een surrealistische ADHD aanval, stuurt de TV dokter een brief aan Erwin van Lambaart waarin zij niet alleen haar afkeer van dit programma kenbaar zal maken, maar ook de hoop zal uitspreken dat het prachtige theaterproduct waarvoor we dit allemaal doen niet zal lijden onder deze belachelijke vertoning.

TVOH: Waarom Christopher niet to the Max ging

Bron: RTL
Eerder vandaag typte de TV dokter een comment op Zappen.blog.nl, maar dat verdween in het geborchte van cyberspace. Daarom maar een eigen post gewijd aan de consternatie die alom heerst.
Consternatie? Jazeker.
Want gisteren stuurde Nederland Christopher Max naar huis in de Voice of Holland. Daarmee bleek voor het eerst dit seizoen dat de titel van dit programma aan twee kanten hout snijdt. Niet alleen zoekt RTL naar nieuw Nederlands geluid, het is ook de stem van het publiek die bepaalt naar welk geluid ze willen luisteren.
En kijken. Want de stoelen zijn inmiddels omgedraaid, en dus houden we weer rekening met het hele plaatje. En kennelijk kon dat Nederlandse publiek niet warm worden van vooruitzichten van Christopher Max in de top 40. En in Koffietijd, het Glazen Huis, Life for you, Ik Hou Van Holland en ander vaderlands televisiegeweld.
Dankjeblief, maar u kunt vertrekken.

Was Christopher Max de slechtste zanger? Nee. Had hij stage présence? Vanzelfsprekend. Meer dan de regelrecht uit Op Volle Toeren weggelopen lijkende Bart Brandjes.
Helaas had Christopher echter twee problemen. In de eerste plaats is hij het slachtoffer geworden van wat de TV dokter 'de slechte edit' wil noemen. In elke reality-serie en talentenjacht is er wel een deelnemer die zodanig wordt neergezet dat we daar met z'n allen thuis/op Facebook/op Twitter over kunnen vallen. Goed voor de publiciteit. Het tweede probleem is dat die edit natuurlijk wel degelijk gebaseerd was op de werkelijkheid: Je kunt er lang of kort over wezen, maar eerst kwam zijn ego binnen en ergens ver daar achteraan kwam de muzikant Christopher Max. Het is wel heel makkelijk om dan te zeggen dat 'wij Hollanders' zijn Amerikaanse houding wilden afstraffen. Misschien was het cultuurverschil gewoon te groot. Andersom zou een doe-maar-gewoon-dan-doe-je-gek-genoeg persoon het in de USA nooit van z'n leven redden. Die kan zich ook maar beter snel aanpassen aan de locale fake-it-till-you-make-it mentaliteit en gauw een grote berg zelfvertrouwen gaan veinzen.
Bottom line is, dat Christopher in dit programma niet overkwam als iemand voor wie je je zuurverdiende centen zou gaan ver-SMSsen of voor wie je in de vrieskou campagneposters zou gaan plakken. Op een schaal van 1 tot 10 heeft Paul Turner nu eenmaal een gunfactor van 9.5 en Christopher ergens iets zeer nabij het vriespunt.

vrijdag 9 december 2011

Sunday Night Fever: Live Show 1

Bron: RTL
Nog maar nauwelijks bekomen van de audities, en met de sixpacks en spierballen nog vers op het netvlies, was het de volgende dag alweer tijd voor de eerste liveshow.

Volgens Chantal Janzen zelf zijn de verschillen tussen 'Sunday Night Fever' en 'Op Zoek Naar...' marginaal. De TV dokter is het daar nog niet helemaal mee eens. Zij zag het ergens op Twitter nog het beste verwoord: De zoektocht bij RTL (waarin Chantal zo min mogelijk de woorden 'op zoek naar' mag gebruiken) mist gewoon 'pezazz'...


Verder zullen we wel zien waar het schip strandt, maar toch vraagt de TV dokter zich een paar dingen af met betrekking tot het huidige format. Chantal opent de show met de aankondiging dat het hier gaat om 'de strijd tussen de twee coach teams'. Wacht eens even. Laat de TV dokter nou gedacht hebben dat het hier gaat om het vinden van het beste nieuwe talent voor de hoofdrol van een nieuwe grote musical. Denkt u echt dat Stage Entertainment een miljoenenproductie wil ophangen aan de toevallig winnaar van team Carlo & Julie of Jan & Kim-Lian?
Daarbij komt dan meteen het volgende probleem: Wat als nou door toeval de beste drie jongens in een en hetzelfde team zitten? Dan vallen er twee hele goeie kandidaten veel te vroeg af en gaat de finale straks tussen de nummer 1 en de nummer 4. Wat dan?
De tijd zal het leren.

Gelukkig blijkt tijdens het openingsnummer dat Mike Scheperclaus als enige de omroeptransfer heeft overleefd. In dat openingsnummer mogen de heren hun danskunsten laten zien in een mash-up (Glee is weer begonnen, overigens! Dinsdagavond op RTL5!) van 'Please don't stop the music' en 'You should be dancing' (yeah...). De band speelde overigens wel erg hard. Of geen van deze jongens kan belten, of er mag wel een paar decibel vanaf. Ze kwamen er bij tijd en wijle nauwelijks bovenuit.

Over de rest van de aankleding zal de TV dokter kort zijn. Een grote discovloer en een wild schreeuwerig decor in een grote zaal waardoor de jongens zelf af en toe een beetje wegvielen. En dronken, hortend en stotend camerawerk waar niet alleen Matthijs van Nieuwkerk, maar zelfs Lars von Trier misselijk van zou worden. Er zijn twee mogelijkheden: Of de TV dokter wordt oud, of RTL moet investeren in een steadycam en een regisseur met iets meer geduld in z'n donder. U mag kiezen.



Om het battlefield gevoel te verhogen, gaan de heren ook nog eens in koppels optreden. We beginnen met Javan en Alessandro. Javan kan breakdance, maar heeft geen ademsteun, en Alessandro heeft een nonchalante blik in zijn ogen waardoor het lijkt of het hem allemaal niets kan schelen. Hoe gaat dat uitpakken tijdens hun vertolking van Footloose? Met dat dansen zat het wel goed, maar de TV dokter vond de zang wat aan de valse kant. Ze was de enige. In plaats van ter zake doende kritiek zoals wij dat van Willem, Pia en Erwin van Lambaart gewend zijn, moeten de coaches hun tijd nu ook besteden aan het beleefd afzeiken van het andere team. Overigens geeft Carlo wel direct toe jaloers te zijn dat Alessandro niet in zijn team zit. In de nabespreking lijkt iedereen even te vergeten dat Javan ook nog mee deed, maar gelukkig is Jan wel wakker. Hij vindt dat de beste dansers van de 12 in zijn team zitten en had bovendien zijn oren open, want hij vond dat de zangtechniek wel wat beter had gekund. "Maar het was een feest jongens, te gek!" In het publiek klapt muscial actrice Anne-Mieke Ruyten hard mee. Wat doet die daar?
Aha, zij speelt momenteel samen met Alessandro en Kim-Lian in 'Daddy Cool'. Ons kent ons, bij Sunday Night Fever.

Joey had zijn dag niet tijdens de repetitie, terwijl hij wel alles heeft wat Tony moet hebben. Verpleger Marcel S. heeft grote spuwende ogen, terwijl Tony Manero juist heel relaxed moet zijn. Het optreden van Joey en Marcel is schitterend. Prachtig ingetogen en ingeleefd vertolken zij de Keizer & De Munnik klassieker "Kijk me na". Marcel S. blijft goed overeind, maar Carlo heeft gelijk: Joey had zodra hij de baarmoeder uitkwam zo niet 'Tony Manero' dan wel 'stage actor' op zijn voorhoofd gedrukt staan. Iedereen waarschuwt Joey dan ook meteen dat predikaten als 'front runner' en 'favorietenrol' niet altijd makkelijk zijn om te dragen. Jan meende een Volendamse tongval bij Marcel S. te ontwaren, maar bij gebrek aan Willem Nijholt zal de TV dokter zeggen dat ze behoorlijk goed verstaanbaar Nederlands zongen. Voor volgende week gaat Julie met het dansen van Marcel aan de slag, dus wie weet ontpopt deze jongen zich nog tot de Dennis de Groot van deze reeks en wacht ook hem straks een rol in het ensemble.

Er volgt een intermezzo. Daarvoor zijn de heren namelijk eerder die week meer dan 40 verdiepingen opgeklommen om vervolgens boven bij aankomst 'Tragedy' te zingen. Marcel V. en Mathijs hebben de meeste ademsteun of het duurste gym-abonnement en winnen de opdracht.

Jurriaan en Vincent zingen vervolgens 'Thunder in my heart'. Jurriaan heeft sinds hij de loods uit is meer de uitstraling van vervelend jonger broertje of straatschoffie dan discokoning. Een totaal inwisselbaar optreden. Vincent kan nog wel een beetje zingen, maar Jurriaan mag van de TV dokter naar huis. Carlo vond het carnaval, de TV dokter noemt het Village People. Vincent kan zingen, maar niet heel goed dansen en Jurriaan kan dansen maar niet zo goed zingen, waardoor je juist de zwakke plekken bij allebei zag. Boshard heeft er toch wel wat kaas van gegeten. Julie wijst Jurriaan ook nog even op het feit dat hij continu zijn handen in zijn kruis houdt. Kim-Lian noemt dat 'mannelijk'. Whatever rocks your boat baby, maar het leidt op een beetje formaat beeldbuis vooral behoorlijk af.

Rocker Colin, de outsider, en verleider Daniel, de pro, worden opgescheept met 'More' van Usher. Colin heeft weten uit te onderhandelen dat hij zijn bandana en hoedje op mocht houden. Daardoor is het misschien lastig om in hem een discojongen te zien, maar laten we wel wezen: die gast weet wel hoe je een podium en een zaal moet bespelen. Hij zingt ook nog eens heel erg prettig. Jammer dat je dan je kunsten moet vertonen in een liedje waar Usher niet meer dan twee regels tekst in wist te verwerken. Jan wil de gevoelige kant van Colin wel eens zien, maar Carlo denkt dat hij gewoon jaloers is op Colin. Jan geeft het ruiterlijk toe. Carlo noemt Colin daarop 'het nieuwe bloed dat de musical nodig heeft' en vindt dat Daniel vanuit het ensemble naar leading man toewerkt. Aardig gesproken, maar Colin steelt hier toch echt de show.

Deon en Marcel V. krijgen het nummer 'Afscheid' van Volumia. Marcel V. moet een paar tandjes terug, want Saturday Night Fever is meer pop en minder theater. Deon heeft genetisch pech want zijn ogen liggen wat diep in de kassen onder een partij flinke wenkbrauwen, en Kim-Lian hoopte nou net wat dieper in zijn ogen te kunnen kijken. Deon mag van de TV dokter zo in een Calvin Klein reclame of Thake That 2.0, maar in het theater gaat ze waarschijnlijk liever naar Marcel V. luisteren. Bij hem komt het uit zijn hart, vindt Julie. Kim-Lian noemt ze de twee sterkste vocalisten van alle kandidaten. Zo ver zou de TV dokter nou ook weer niet willen gaan, maar het was in elk geval solide.

Het laatste optreden is voor musicalhunk Mathijs en danser Rob, die 'I've got life' uit Hair ten gehore mogen brengen. Carlo vindt dat Mathijs er bij de repetitie teveel musicalmaniertjes ingooit en dat heeft Tony Manero niet. Hij vindt Rob guitig. Dit optreden wordt de knaller van de show, volgens Carlo. Dat viel wel mee. Het werd vooral het zoveelste liedje met twee rondspringende jongens op het podium. Respect voor Mathijs die dit circus een tweede keer durft aan te gaan. Gelukkig zat Rosalie in de zaal om hem aan te moedigen. En toch vreest de TV dokter het ergste. Mathijs is op en top professional en kan alles, maar het is misschien altijd wel net iets te netjes en teveel binnen de lijntjes. Kim-Lian verwoordt het als: "Alles is goed, maar het komt niet aan en het raakt me niet." Carlo prijst hem echter de hemel in en geeft nog even aan dat musicaltechniek iets heel anders is dan musicalmaniertjes en dat Mathijs hier techniek heeft laten zien. Julie prijst ook nog zijn samenwerking met anderen op het toneel. Iedereen houdt van die jongen. Wat zou het mooi zijn als ervaring, doorzettingsvermogen en inzet beloond zouden worden.

Backstage blijkt Colin zijn hoedje en bandana af te hebben gedaan en daaronder gewoon een heel leuk kort koppie te hebben. Die tierelantijnen kunnen de volgende keer dus wel thuisblijven, want de TV dokter gaat er voor het gemak maar even vanuit dat dit niet de ballen zijn die hij de musical iets meer wil laten krijgen. Marcel S. vindt alles helemaal geweldig en Marcel V. is ondanks het feit dat hij, in zijn eigen woorden, al 52 jaar in het vak zit voor het eerst op de televisie. Verder is het gezellig. 'Net Koffietijd', aldus Chantal, die kennelijk op een rantsoen van twee goeie grappen per show zit.
Na een vertolking van 'Disco Inferno' door alle 12 de kandidaten, waar nog even gezellig het plezier vanaf spat, zijn de stemmen geteld. Voor een Scapino balletdanser heeft Jan Kooijman overigens de discoheupen van een houten klaas, maar dat terzijde.

Uiteindelijk blijken (ook notaris Kroes is gesneuveld en dus reikt een opnameleiderachtig figuur de uitslag aan) in het team van Carlo & Julie de heren Colin, Rob en Daniel het minst populair. Bij Jan & Kim-Lian zijn dat Vincent, Jurriaan en Marcel V.
Natuurlijk kunnen Carlo en Julie niet anders dan Colin door laten gaan en uiteindelijk sneuvelt de guitige Rob. Bij Jan en Kim-Lian is de kans dat Marcel V. moet vertrekken natuurlijk nihil, dus hij wordt gered. Verrassend genoeg kiezen Jan en Kim-Lian ervoor om de slecht zingende Jurriaan met twee geblesseerde polsen te redden omdat hij tot nu toe de grootste groei heeft doorgemaakt, waardoor Vincent de strijd moet verlaten.

De TV dokter is eruit. Het beste optreden van de avond gaat zonder twijfel naar Marcel S. en Joey.


Met een finale Joey en Mathijs zou zij het nieuwe jaar goed kunnen beginnen. Dan mogen wat haar betreft Rob en Deon samen in een boyband en op de middenposter in de Hitkrant.


Helaas behoort die droom-finale dankzij het RTL concept niet tot de mogelijkheden. Zouden ze daar bij Stage Entertainment ook al spijt van hebben?

maandag 5 december 2011

Sunday Night Fever: The Auditions

Bron: RTL
Wie weet waarom in een klap het hele vaderlandse musical gebeuren van de AVRO naar RTL is overgewaaid, mag het zeggen. Eerst belandde het Musical Awards Gala ergens op de achtergrond bij Carlo en Irene en nu is daar 'Sunday Night Fever'. Waarvan we natuurlijk allemaal weten dat het gewoon 'Op zoek naar Tony' had moeten heten. Dat gewoon gepresenteerd had moeten worden door een stralende Frits Sissing, die van zijn hobby zijn werk had weten te maken en die enthousiast van een showtrap af kan komen rennen, zoals maar weinigen hem dat vandaag de dag na doen. Maar nee.
Er gaan al langer geluiden op dat deze show bij de commerciële omroep thuishoorde. En Frits gaf eerder dit jaar zelf aan niet mee te gaan naar RTL4. Het is niet anders. Of de live band onder leiding van Mike Scheperclaus een zelfde lot is beschoren als Frits, de Op Zoek Naar Academy, Willem en Pia is nog even afwachten tot aan de liveshows. Laten we hopen dat we daar zometeen niet met een ordinaire orkestband opgescheept worden. Want zo op het eerste gezicht lijkt de zoektocht naar nieuw musicaltalent verworden tot de zoveelste talentenjacht met coaches, die ditmaal per duo opereren.
Boring!

Bron: RTL
De angst van de TV dokter was van korte duur.

Want daar komen 100 jongens/mannen een grote loods in Amsterdam Noord ingelopen. Ze trekken meteen in het eerste shot hun shirt uit. Blote basten alom. En we gaan in nog geen uur tijd van 100 naar 12! De vaart zit er meteen lekker in. 
En kijk nou: Het geheel wordt gepresenteerd door Chantal Janzen. Had die wellicht kleine lettertjes in haar contract staan? Verloor de AVRO met Chantal meteen al haar muscial geweld? 

Voor wie jong genoeg is om te denken dat de carrière van John Travolta begon met Pulp Fiction, legt Chantal even uit dat Saturday Night Fever gebaseerd is op de film uit 1977. Leuk om te weten: een piepjonge Chantal speelde zelf mee in de eerste Nederlandse musical versie. Zij vertolkte daar ("10 jaar geleden en 10 kilo lichter" in haar eigen woorden) de rol die nu naar Noortje Herlaar is gegaan.

zondag 4 december 2011

The Entertainment Experience: Meesterlijke Masterclass

Bron: Twitter
Anders dan de Goede Sint is de TV dokter geen heilige. En dus blijft ook zij niet gespeend van vooroordelen. Zo weet zij nog altijd niet wat ze nu precies moet denken van 'The Entertainment Experience'. Aan enthousiaste deelnemers geen gebrek. Er is een (internet)redactie die vriendelijk, snel en adequaat reageert op alle vragen. De lijntjes zijn kort.
Aan de andere kant zijn daar de Idols-achtige audities. De alom aanwezige televisiecamera's. En niet te vergeten de commerciële saus die er door Veronica overheen wordt gegoten in een dagelijkse televisie reportage met een welhaast unieke combinatie van een ultiem lage informatiedichtheid en een torenhoge irritatiefactor. De TV dokter zal dan ook niet ontkennen dat zij gisteren in alle vroegte enigszins argwanend naar de masterclass in Amsterdam vertrok, waar (volgens de aankondiging door @EntXP op Twitter eerder die week) met Paul Verhoeven gepraat kon worden over scripts en films.
Dat kon een hoop kanten opgaan...

Bij binnenkomst waren daar inderdaad de camera's en microfoons van SBS6 Shownieuws, maar elke vorm van twijfel die de TV dokter had verdween als sneeuw voor de zon toen gespreksleider René Mioch, en de experts Paul Verhoeven en Robert Alberdingk Thijm op het podium plaatsnamen. Sterker nog, zij was onder de indruk. Natuurlijk waren alle drie de heren ter zake kundig. Maar wat was Paul een intelligente man en wat was Robert een plezierige, rustige en krachtige aanwezigheid. En hoezeer was het in ze te prijzen, dat zij tijdens deze bijeenkomst daadwerkelijk uit waren op een "openbare brainstorm" om de voortgang van dit "unieke project" in goede banen te leiden. Niets dan kudos voor het format en de wijze waarop hier met wederzijds respect van gedachten werd gewisseld tussen het panel en het publiek in de volle zaal!

Bron: Twitter
Direct na aanvang van de masterclass werd de vloer geopend voor vragen van de toegestroomde deelnemers. De TV dokter begrijpt dat er wat problemen waren met de Live Stream, waardoor wellicht niet alles thuis in de huiskamer is doorgekomen. Zij zal u niet vermoeien met een letterlijk transcript, maar een aantal interessante zaken uitlichten. Want Paul en Robert gaven in zowel tekst als subtekst duidelijk aan waar zij het verhaal heen zien gaan. En aangezien zij uiteindelijk de knopen doorhakken, zouden de scriptschrijvers in den lande wel erg dom zijn om daarmee niet hun voordeel te doen...